Sezóna Formule 1 2024 je už nyní nabitá fascinujícími momenty a překvapivými statistikami. Upoutala především výjimečný výkon Carlose Sainze v Austrálii, kde se nejenže dokázal vrátit na stupně vítězů po krátké zdravotní pauze, ale také zapsal své jméno do historických tabulek F1. Třetí místo pro Ferrari v Melbourne mu vyneslo výjimečné ocenění, které mu umožnilo zařadit se, společně s legendárním Alainem Prostem, mezi hrstku jezdců, kteří vystoupali na pódium s třemi různými týmy Formule 1.
Právě Sainzův výsledek potvrzuje nejen jeho talent a odhodlání, ale také univerzálnost a schopnost přizpůsobit se různým prostředím i technologiím, což je v takto kompetitivní sérii nesmírně vzácná vlastnost. Svou kariéru začal ve stáji Toro Rosso, kde sice na pódium nikdy nevystoupal, ale poté následovaly úspěšné angažmá v Renaultu, McLarenu a nyní ve Ferrari. Každý jeho úspěch v těchto týmech podtrhuje obrovský potenciál, který v něm vězí.
V Mebourne to ovšem nebyl jen příběh Carlose Sainze, který budil pozornost. Pro Mercedes šlo o první závod od Grand Prix Ázerbájdžánu 2021, kdy žádný jejich vůz nedokončil závod. Tato skutečnost je momentem, který se jistě zapíše do paměti fanoušků i analytiků jako bod zlomu pro tým, který byl v minulých letech synonymem úspěchu.
Zajímavý milník v Austrálii oslavil také Lando Norris. Britský jezdec McLarenu se posunul na šesté místo v historickém žebříčku bodovaných finišů své stáje, když překonal legendárního Nikiho Laudu. Norrisův konzistentní výkon a schopnost maximálně vytěžit z každého závodu potvrzují, že patří mezi budoucí kandidáty na tituly a že McLaren směřuje zpět na přední příčky v šampionátu.
Ale ani o Red Bull nebyla nouze o vzrušení. Max Verstappen se musel poprvé od Velké ceny Austrálie 2022 vzdát vedení kvůli technickým problémům a závod nedokončil. Jeho nezdar ukončil úctyhodnou šňůru dokončených závodů na bodovaných příčkách – 43 v řadě, což je rekordní číslo v novodobé historii Formule 1. Red Bull tak okusil ojedinělý pocit porážky, který jen povzbuzuje konkurenty k ještě většímu boji.
Alonso s Aston Martinem si upevnil pozici mezi nejlepšími, když opět dokázal, že jeho rychlost navzdory věku neklesá. Španěl je jediným jezdcem ze současného startovního pole, který bodoval ve Formuli 1 už v sedmi různých dekádách. Od jeho debutu v roce 2001 v Benettonu uplynulo už více než dvacet let a jeho stabilita je pro motorsport fascinujícím fenoménem. To, že je stále pravidelně ve hře o pódium, povzbuzuje všechny veterány závodních okruhů.
Fanoušci v Austrálii navíc mohli sledovat skutečně výjimečnou atmosféru – závod navštívilo rekordních 452 055 diváků, což dává jasně najevo, že Formule 1 zažívá novou vlnu popularity. Stále více lidí si oblíbilo nejen samotné závody, ale i komplexní strategii, týmovou dynamiku a neuvěřitelné příběhy, které se za každou zastávkou F1 skrývají.
Závod v Melbourne byl tedy nejen o nečekaných výsledcích, ale především o posouvání hranic – jak na trati, tak v historických statistikách tohoto dechberoucího sportu. Současná éra Formule 1 je díky svému mixu talentu, technologie a náhody extrémně napínavá, což potvrzuje i letošní australská Grand Prix. Všichni fanoušci se tak mohou těšit na pokračování dramatických soubojů a nové milníky, které nám piloti v nadcházejících závodech přinesou.