Páteční večerní trénink v Abu Dhabi nabídl nejen poslední ostré závodní chvíle letošní sezóny, ale také zajímavý pohled do vývoje sil na konci roku 2024. Jako každý rok, i tentokrát je druhý volný trénink klíčový pro přípravu týmů na samotný závod, jelikož se odehrává ve stejných podmínkách, které budou panovat i během nedělní Grand Prix. Z toho důvodu si týmy pečlivě vybírají strategie, testují pneumatiky a ladí nastavení vozu, aby vytěžily maximum z posledních hodin závodního víkendu.
Zásadním tématem tréninku byl souboj o vteřiny v ostrém tempu, který tradičně ovládli jezdci Red Bullu, ale překvapila také konkurence v podání Ferrari a Mercedesu. Max Verstappen, kterého letos jen málokdo dokázal ohrozit, tentokrát čelil výzvám od Charlese Leclerca i Lewise Hamiltona. Na replice okruhu Yas Marina, známém svou směsí rychlých rovinek a technických pasáží, si všichni tři jezdci doslova hráli s limitem přilnavosti, což přineslo několik menších vyjetí mimo trať, ale také ukázalo, že ani v posledním víkendu není nic předem rozhodnuté.
Za pozornost stála i pokračující vylepšení některých stájí. McLaren se s novým aero balíčkem pokusil zmenšit odstup na špičku, zatímco Aston Martin opět ukázal, že dokáže zvládat různorodé podmínky a potvrzuje svou pozici v boji o cenné body. V tréninku se těsně za elitní skupinou drželi také oba jezdci Alpine – jejich konzistentní výkony ukazují, že francouzská továrna konečně nachází stabilitu, která jí v minulých letech chyběla. Za zmínku rozhodně stojí i mladí talenti, kterým týmy tradičně dávají prostor během pátečních tréninků, aby nabírali důležité zkušenosti na ostré formuli.
Atmosféru druhého tréninku dokreslilo nejen umělé osvětlení a oranžovo-fialové západy slunce, ale především velmi vyrovnaná tabulka časů – v první pětce se vešlo hned několik týmů, což slibuje dramatickou kvalifikaci i závod. Zatímco Red Bull potvrzuje své dominantní postavení, Ferrari i Mercedes našli potřebnou rychlost a vypadá to, že do boje o stupně vítězů promluví více týmů než obvykle. Již v průběhu tréninku jsme mohli vidět několik dlouhých simulací závodního stintu, které naznačují, že tentokrát by se mohl rozdávat nebývale pestrý scénář strategie – ať už co se týče volby pneumatik či samotného průběhu zastávek v boxech.
Za zmínku stojí také připomínka řady rozluček – pro některé piloty i inženýry je Abu Dhabi posledním vystoupením v současných barvách. Williams například rozloučil s vývojovým inženýrem, který s týmem spojil více než dekádu. Přirozenou součástí přípravy na nový ročník je i testování mladých jezdců: v kokpitech jsme viděli například mladíka z akademie Sauber, který svým výkonem rozhodně nezklamal a zaznamenal několik solidních kol v silné konkurenci zkušených závodních stálic.
Večerní teploty v Abu Dhabi tradičně kladou mimořádné nároky na chlazení motorů a správné rozvržení energie v hybridních pohonných jednotkách. Technici jednotlivých stájí v boxech i tentokrát nemohli polevit v soustředění – několik malých incidentů, včetně kontaktu mezi dvěma vozy ve třetí zatáčce, naštěstí neznamenalo větší poškození a oba piloti se mohli brzy vrátit na trať. Výrazné zlepšení vyladění auta nakonec potvrdilo, že týmy si z tréninku odnesly opravdu cenná data, která rozhodnou o úspěchu či nezdaru v konečném závodě.
Fanoušci formule 1 se tak mohou těšit na drama až do posledních metrů letošní sezóny. Zůstává jen otázka, kdo využije všechna data z pátečního tréninku nejlépe a promění je v zasloužený triumf – bude to opět Verstappen, nebo jeho konkurence najde recept, jak Red Bull konečně sesadit z trůnu? Abu Dhabi letos slibuje nejen krásné kulisy, ale i strhující sportovní podívanou, která zůstane v srdcích fanoušků ještě dlouho po doběhu šachovnicového praporku.