V posledních sezónách Formule 1 jsme svědky dominance týmu Red Bull Racing, kterému se daří vytvářet nejen rychlá, ale také extrémně spolehlivá auta. Přestože se blíží velká technická revoluce v roce 2026, kdy vstoupí v platnost zcela nové předpisy týkající se jak podvozků, tak pohonných jednotek, v Milton Keynes zůstávají pevně soustředěni na vývoj letošního vozu RB20. Co je k tomu vede a proč považují pokračující vývoj současného modelu za klíčový i s výhledem několika let do budoucna?
Šéf stáje Christian Horner a hlavní technický ředitel Adrian Newey otevřeně přiznávají, že úspěchy současného týmu se opírají o hluboké porozumění zavedenému technickému konceptu. To umožnilo Red Bullu držet krok před konkurencí a těžit z každého detailu v rámci stávajících pravidel. „Pokud chcete zůstat vpředu, musíte kontinuálně tlačit na zdokonalování každé stránky vozu – aerodynamiky, mechanického gripu i softwarového řízení,“ prohlásil Horner.
Mnozí očekávali, že Red Bull brzy přesměruje své prostředky do práce na zcela novém projektu pro 2026, ale tým má pro svou strategii jasné argumenty. Především platí, že znalosti a technologický pokrok získané z letošního programu lze částečně využít i při vývoji nového monopostu. Výzvou totiž zůstává nejen vybudování aerodynamicky efektivního vozu, ale také sladění s nově vyvíjenou vlastní pohonnou jednotkou, na které Red Bull spolupracuje s Fordem.
Red Bull tedy bere rok 2025 jako důležitý mezikrok – a věří, že jakákoli inovace z letoška posílí jeho technologickou bázi. Součástí úspěchu týmu je i přístup k datům a simulacím, které nyní provádějí na špičkové úrovni. Tato data nejenže optimalizují aktuální formu, ale později pomohou kalibrovat nové návrhy a postupy pro zcela odlišné technologie. „I když letos vyvíjené komponenty fyzicky nepoužijeme v letech příštích, pokračování ve výzkumu nám poskytuje klíčové know-how a správné pracovní návyky v rámci celého týmu,“ zdůrazňuje Horner.
Vývojový cyklus ve Formuli 1 je extrémně náročný na zdroje a čas. Přesto Red Bull neztrácí tempo. Jejich inženýři intenzivně pracují na zlepšení výkonu v pomalých zatáčkách, které dosud byly slabinou loňského RB19. Tým ví, že konkurence, jako jsou Ferrari nebo McLaren, se bude v následujících velkých aktualizacích snažit dotáhnout na ztracený náskok – Red Bull tak nesmí polevit.
Zajímavým momentem je i fakt, že Red Bull již nyní testuje určité koncepty a nápady, které by mohly mít dlouhodobý přínos. Zoufalá snaha zdržet se stagnace znamená obětovat krátkodobé kapacity ve prospěch dlouhodobé strategické výhody. V historii F1 už několikrát viděli, že týmy, které příliš brzy „přeřadily“ na nový projekt, ztratily tah na branku a přišly o výhodu v klíčové sezoně.
Nadcházející období bude pro Red Bull opět kritické. Tým si stanovil za cíl optimalizovat sezónu 2024/2025, zatímco paralelně buduje základy zcela nového monopostu a motoru. Energií nabitý personál v Milton Keynes tak bude muset zvládnout nejen šachovou partii ohledně prioritizace zdrojů, ale také udržet vysokou efektivitu ve dvou paralelních projektech. Fandové Formule 1 si mohou být jisti, že o další příběhy plné inovací, překvapivých tahů i konstruktérských bitev rozhodně nebude nouze.