Závěrečný trénink letošní sezóny Formule 1 v Abú Dhabí byl nejen příležitostí k posledním úpravám monopostů, ale i posledním testovacím polem pro některé mladé talenty. V pátečním prvním volném tréninku na okruhu Yas Marina jsme byli svědky pestré směsice jezdců, protkané debutanty a speciálními úkoly jednotlivých týmů. Zatímco stáje sbíraly cenná data pro sobotní kvalifikaci a nedělní závod, fanoušci na tribunách i u televizních obrazovek si rozhodně přišli na své.
Očekávalo se, že díky teplému počasí a nové směsi pneumatik od Pirelli budou týmy zkoušet různé strategie, což se také potvrdilo. V první jízdě na trať vyjeli jezdci většinou na středně tvrdé směsi, ale postupně došlo i na nejměkčí gumy. Velkým tématem byl samozřejmě boj mezi Ferrari a Mercedesem o druhé místo Poháru konstruktérů, proto oba týmy vyrazily do tréninku s maximálním nasazením. Piloti testovali nejen závodní tempo, ale i rychlá kola, která budou klíčová při sobotní kvalifikaci. U Red Bullu již tradičně zůstala hlavní pozornost u detailního nastavení vozu a simulací pit stopů.
Obrovskou pozornost na sebe poutali mladí jezdci, kteří dostali možnost usednout do kokpitů elitních týmů. Frederik Vesti usedl do vozu Mercedesu místo George Russella, zatímco Oliver Bearman dostal vzácnou příležitost za volantem Ferrari. U McLarenu převzal otěže Pato O’Ward a čerstvý vítěz F3 Gabriel Bortoleto si zase poprvé vyzkoušel tým McLaren i naživo. Pro mladé piloty to byla nejen skvělá zkušenost, ale i šance zúročit roky tvrdé práce a možná si vyjet i větší pozornost týmů do budoucna.
Mezi ostřílenými matadory zůstávala očekávání tradičně vysoko. Max Verstappen, jenž už má letošní titul jistý, absolvoval úvod tréninku v klidném tempu zaměřeném na závodní simulace, zatímco jeho týmový kolega Sergio Pérez hned od počátku pilotoval ostřeji a pokoušel se najít ideální nastavení pro jedno kolo. V kuloárech se šeptalo o rozložení váhy a chlazení, jelikož teploty na trati šplhaly nad 30°C – pro pneumatiky a celou pohonnou jednotku nemalá výzva.
Alpine a Aston Martin se věnovaly především aerodynamickému balancu a výdrži středně tvrdé směsi. Fernando Alonso si během tréninku několikrát pochvaloval funkci nového předního křídla, zatímco Lance Stroll tradičně hledal stabilitu při výjezdech ze zatáček. U Williamsu jsme zaznamenali delší stinty a sběr dat pro strategii na nedělní závod, kde hraje Williams s Loganem Sargeantem o každý bod do šampionátu.
Vyvrcholením se stal závěr tréninku, kdy většina týmů nasadila měkké směsi a jezdci ukázali plný potenciál svých monopostů. Potěšilo, že nedošlo k žádným vážným incidentům – většina pilotů pracovala disciplinovaně i při těsných soubojích v boxové uličce. Týmy si odvezly hromadu cenných dat a inženýři mají před sebou nelehké rozhodování, jaká nastavení zvolit pro klíčový víkend.
Fanoušci však nemusí smutnit – kromě strhujících bojů na trati jsme se mohli těšit i na charitativní akce, setkání s legendami a fascinující pohled pod pokličku týmových strategií. Abu Dhabi tradičně uzavírá sezónu s velkou pompou a nasazením, letos však elektrizující atmosféra v paddocku jasně připomněla, že i poslední Grand Prix má pro řadu týmů a jezdců absolutní prioritu. Nedělní závod slibuje poslední velká dramata a nadšení, která dělají z Formule 1 celosvětový fenomén.