Mexická Grand Prix nabídla nejen vzrušující souboj jezdců na trati, ale do centra pozornosti se dostaly i nově vyvstalé problémy související s bezpečností. Po závodě byla Mezinárodní automobilová federace FIA nucena rychle jednat a oznámit vyšetřování incidentu se sportovními komisaři – tzv. maršály. Tato událost znovu otevírá otázku, jak zajistit maximální bezpečnost nejen pro piloty, ale i traťový personál během nejsledovanějších motoristických událostí světa.
Během závodu došlo k situaci, kdy jeden z mexických traťových maršálů vnikl na trať před jejím kompletním zajištěním režimem Virtuálního safety caru (VSC). Stalo se tak ve chvíli, kdy bylo nutné odstranit monopost Kevina Magnussena po jeho havárii. Předcházející komunikační nedorozumění a možná horší koordinace mezi ředitelstvím závodu a traťovým personálem tak vedly k tomu, že maršál nevědomky vstoupil do nebezpečné zóny a ohrozil nejen sebe, ale i závodníky projíždějící vysokou rychlostí okolo.
Podle vedení FIA byla právě obava o zdraví maršála důvodem, proč nasazení VSC trvalo o několik sekund déle, než bývá obvyklé. Ředitel závodu FIA, Niels Wittich, později vysvětloval, že prioritu v daném momentu představovala ochrana všech osob na trati. Veřejnost i týmy však vyjádřily obavy ohledně transparentnosti a rychlosti rozhodovacích procesů během incidentů s možným dopadem na životy a zdraví.
Celá situace mimo jiné trefně poukazuje na neustálé balancování mezi potřebou zachování kontinuity závodu a okamžitou ochranou – aby bylo možné účinně reagovat na nepředvídané události s co nejmenším narušením závodní podívané. Nicméně jak FIA opakuje, otázka bezpečnosti nesmí nikdy ustoupit showbiznisu. Federace přislíbila podrobné interní šetření, které má odhalit přesné příčiny selhání protokolů a zavést nápravná opatření, která podobným případům předejdou do budoucna.
Sám Wittich na setkání s médii objasnil, že rozhodnutí aktivovat Virtuální safety car padlo až poté, co dostal od traťových maršálů jasné potvrzení o potřebě chránit maršála na dráze. Komunikační řetězec se však dle jeho slov na několik vteřin přerušil, což mohlo mít vážné následky. Zdůraznil tak důležitost rychlé, přesné a synchronizované komunikace mezi jednotlivými složkami závodního řízení – jedná se totiž o klíčový faktor v okamžicích mimořádné krize.
Formule 1 přitahuje pozornost nejen fanoušků, ale také odborníků na bezpečnostní protokoly a krizové řízení. Incident z Mexika tak úzce sledují i další pořadatelé Grand Prix na dalších kontinentech, kteří mají zájem upravit své bezpečnostní plány na základě získaných zkušeností. Po několik let se Formule 1 mohla pyšnit pokrokem v oblasti bezpečnostních standardů. Nicméně tento případ ukazuje, že nikdy nelze polevit a každá nečekaná situace může vyniknout slabiny jinak fungujícího systému.
Mexická Grand Prix tak vstoupí do historie nejen jako domácí triumf Sergia Péreze, ale také jako závod, který připomněl, jak těžké je dosáhnout absolutního bezpečí v prostředí, kde se rychlost pohybuje v extrémech a rozhodují milisekundy. Očekává se, že FIA na základě šetření přijde s dalšími praktickými opatřeními, které by měly posílit ochranu nejen jezdců a maršálů, ale i mechaniků a dalších členů týmů. Formula 1 fanoušci si tak mohou být jisti, že bezpečnostní inovace budou dál nedílnou součástí tohoto dechberoucího sportovního cirkusu.