Formule 1 přinesla v posledních týdnech drama nejen na trati, ale i v zákulisí – a jedním z nejvýraznějších příkladů je situace kolem diskvalifikací týmů po VC Las Vegas. McLaren, jeden z nejrespektovanějších týmů historie, se ocitl v centru pozornosti poté, co jejich jezdci čelili podezření z nedodržení technických regulací. Co vlastně stálo za tímto incidentem a jaké důsledky může mít pro další průběh sezóny?
Mnozí fanoušci i experti byli překvapeni, když FIA po závodě v Las Vegas prověřovala monoposty na podvozkové opotřebení. Vyšlo totiž najevo, že některé vozy – nejen McLarenu – nesplňovaly pravidla ohledně tloušťky plochy pod podvozkem, což může být důvod k diskvalifikaci. Jak se ovšem ukázalo, McLaren byl mezi těmi, kteří naštěstí trestu unikli, přesto uznal, že jejich vůz byl blízko hranice.
Technický ředitel McLarenu James Key otevřeně přiznal, že extrémní hrbolatost trati a nízké teploty během Las Vegas GP postavily týmy před nebývalou výzvu. „Tradičně jsme vždy v rámci pravidel, ale tentokrát jsme byli asi blíž limitu, než bychom chtěli. Především kvůli kombinaci charakteru okruhu a řízení pneumatik,“ uvedl Key s tím, že tým v dalších závodech přijme opatření, aby se podobná situace neopakovala.
V zákulisí se vždy vedou diskuze o tom, zda podobné situace nejsou projevem rizika, které musí moderní formulové týmy přijmout ve snaze najít každou výhodu. Vysoký výkon, sofistikované strategie týkající se životnosti pneumatik a management opsání limitů znamenají, že týmy flirtují s hranicí legality téměř v každém detailu. Podlaha vozu je přitom jednou z nejdůležitějších oblastí, protože ovlivňuje přítlak a aerodynamiku. Příliš tenká část pod vozem může znamenat nejen porušení regulí, ale také ztrátu výkonu nebo naopak riskantní výkon navíc.
Z celé situace v Las Vegas plyne několik zajímavých poznatků. Zaprvé, města typu Las Vegas přinášejí díky svým specifickým povrchům a teplotám extrémní podmínky – inženýři musí v reálném čase improvizovat. Zadruhé, FIA i týmy musejí jasně spolupracovat a vzájemně komunikovat ohledně nastavení a tolerance pravidel, protože moderní F1 je extrémně technicky složitá disciplína. Technické kontroly jsou přísnější a častější než kdykoli dříve.
Do budoucna McLaren plánuje detailní analýzu svých procesů a nastavení tak, aby se předešlo nejen porušení pravidel, ale také jakýmkoliv podezřením. „Výsledek z Las Vegas je pro nás varováním. Musíme být i nadále precizní a systematičtí, což je ale základní znak každého úspěšného týmu ve Formuli 1,“ dodal Key. Přesto tým zůstává v boji o přední příčky a touha uspět je větší než kdy dřív.
Závěrem lze říci, že situace kolem pravidelného dohledu nad technickým stavem vozů Formule 1 zůstává napjatá a nelítostná. Každý tým, který se pokouší posunout hranice výkonu, riskuje. McLaren tak čelí nejen svým konkurentům na trati, ale i neúprosnému oku regulátorů. Pro příznivce F1 jsou takové momenty dokonalým důkazem toho, že královna motorsportu je nejen o rychlosti, ale především o inovaci, odvaze a schopnosti reagovat na neustále se měnící výzvy moderní technologie.