Ve světě Formule 1 se v posledních dnech objevily velmi zajímavé zprávy, které mohou zásadně proměnit složení týmů pro nadcházející sezónu. Velkou pozornost na sebe upoutal mladý talent Isack Hadjar, který se podle všeho chystá na velký skok, když by měl dostat příležitost v jednom z hlavních týmů Red Bullu. Zatímco pozornost veřejnosti obvykle směřuje na zájemce o sedačku v týmové stáji, tentokrát je příběh složitější: japonský jezdec Juki Cunoda, dosavadní opora stáje Visa Cash App RB (dříve AlphaTauri), by mohl po letošní sezóně překvapivě přijít o místo.
Red Bull vždy patřil k týmům, které ve svém juniorském programu systematicky vybírají a formují budoucí hvězdy Formule 1. Hadjar, francouzský jezdec s alžírskými kořeny, je předmětem několika spekulací od chvíle, kdy se v letošní sezóně F2 několikrát předvedl velmi vyzrálými výkony. Vypadá to, že jeho výkonnost i schopnost rychle se přizpůsobit zaujaly vedení Red Bullu natolik, že plánují jeho nasazení přímo do hlavní konstruktérské stáje, resp. alespoň do sesterského týmu RB (dříve AlphaTauri).
Znamená to, že by talentovaný Hadjar mohl během zimní přestávky sesadit Cunodu, který v týmu působí už od roku 2021? Ač japonský jezdec letos prokazoval konzistentní výkony a několikrát skóroval v bodovaných pozicích, jeho propagace do hlavního týmu Red Bull je pravděpodobně mimo dosah. Přitom právě on je v Japonsku tváří mladého závodního a technologického partnerství mezi Red Bullem a Hondou, jež se údajně chystají na testování (TPC) v rámci nově plánované motorové spolupráce.
Přesto právě možnosti kolem Hadjara zvýrazňují strategickou proměnu práce s talenty v rámci Red Bull programu. Kromě nezpochybnitelného závodního umu patří mezi jeho devízy i schopnost důvtipně komunikovat s inženýry a poskytovat týmu detailní technickou zpětnou vazbu. Takové přednosti bývají pro šéfy týmů v dnešní velmi technicky zaměřené F1 stejně důležité jako výsledky na trati. Navíc jejich rozhodnutí podporuje skutečnost, že Red Bull letos čelil menší stabilitě ve své sesterské stáji a potřebuje do budoucna mladou krev, která bude schopná případně posílit hlavní tým, až se otevře místo vedle Verstappena.
I když prozatím není rozhodnutí oficiální, kolují paddockem informace o tom, že je Hadjar aktuálně hlavním kandidátem na sedačku v týmu Visa Cash App RB pro sezónu 2025. To by znamenalo zásadní zlom v jeho kariéře a mohl by se stát dalším z dlouhé řady jazdců, kteří prošli „mlýnem“ Red Bull Junior Team. Pravidelné testy v simulátoru, tréninky na skutečné trati a v neposlední řadě mediální příprava prozrazují, že v Hadjarovi vidí vedení týmu obrovský potenciál.
Pro Jukiho Cunodu bude tedy letošní sezóna možná poslední v „rakeťáckých“ barvách. Je však možné, že jeho spolupráce s Hondou mu otevře nové možnosti testování nebo angažmá v jiných sériích, včetně návratu ke klasickému vývoji pohonných jednotek. Honda, která plánuje aktivní návrat do F1 od roku 2026 jako dodavatel motorů pro Aston Martin, totiž již nyní slibuje více příležitostí pro mladé japonské talenty.
Závěrem lze říci, že boj o sedačky v královně motorsportu je letos opravdu nelítostný. Fanoušky zajisté potěší, jak mladý Hadjar pokračuje v cestě vzhůru a jak Red Bull zůstává věrný stylu odvážných rozhodnutí. Jisté je jen jedno – nadcházející roky přinesou do paddocku svěží vítr a nebude nouze o atraktivní momenty. Sledujte dění kolem Hadjara a Red Bull stáje, protože F1 má stále co nabídnout!