Sezóna 2025 Formule 1 zatím překypuje neuvěřitelným napětím, překvapeními i statistikami, které podtrhují, proč je motorsport špičkovou světovou zábavou. Dramatičnost a těsné souboje na trati drží fanoušky v neustálém napětí od úvodního závodu až po současnost. Neobvyklé počasí, technické inovace i noví jezdci přispívají k mimořádně pestré a vyrovnané sezóně.
Tradiční velmoci, jako Red Bull, Mercedes a Ferrari, čelí letos nebývale silné konkurenci z druhořadých týmů – především McLarenu, Aston Martinu a nově schopnějšímu Williamsu. Právě rotace na předních příčkách žebříčku ukazuje, že vůbec nic není předem rozhodnuto a v každém závodě je možné všechno. Vyrovnané rozestupy mezi jezdci dokazují, že Formule 1 nikdy nebyla tak těsná.
Statistická data letošní sezony mluví jasně: v úvodních dvanácti závodech se na pódiových pozicích vystřídalo historicky nejvíce různých jezdců. Rozdíly v kvalifikaci mezi prvními deseti vozy se většinou pohybují pouze v rozmezí několika desetin sekundy. Souboje kolo na kolo nejsou výjimečné jen v úvodu, ale i v samém závěru závodů, což přidává další dramatický rozměr.

Na pole position jsme během sezony viděli nečekané tváře – například pilot McLarenu dvakrát získal první pozici na startu a i nováček v týmu Alpine dokázal šokovat hlavní favority. Tato diverzita je patrná i v pořadí vítězů jednotlivých závodů: za prvních dvanáct Grand Prix triumfovalo pět různých jezdců z čtyř týmů, což se v posledních sedmi letech ještě nikdy nestalo.
V oblasti předjíždění se fanoušci rozhodně nenudili. Letos padl rekord v počtu předjížděcích manévrů v jednom závodě – a to hned dvakrát! Průměrně každý závod nabídne více než padesát úspěšných předjetí, což je dvojnásobek oproti průměru v letech před pandemií. Mimořádné nasazení jezdců a nebývalá technická úroveň monopostů vedou k těsným a férovým soubojům.
Dechberoucí byla i konzistence nových technologií – hybridní systémy a aerodynamické inovace letos skutečně ovlivňují výsledky jednotlivých velkých cen. Týmy jsou schopné rychle reagovat na strategie soupeřů a díky zvyšující se konkurenceschopnosti slabších týmů vzniká na trati nebývalý chaos – v dobrém slova smyslu. Obzvlášť zajímavá je skutečnost, že nejrychlejší kola získávají tradičně slabší týmy, které strategicky mění gumy a riskují v závěru závodu.
Nepředvídatelnost této sezóny ještě více umocňuje fakt, že vedoucí jezdec šampionátu obhájil vedoucí pozici pouze ve třech závodech. Bodové rozdíly mezi TOP 5 jsou po dvanácti závodech historicky nejmenší. Fanoušci mají letos větší důvod než kdy jindy sledovat každý trénink, kvalifikaci i závod, protože v F1 2025 může vyhrát opravdu každý.
Závěrem lze říci, že současná sezóna nejen ukazuje krásu motorsportu v jeho čisté podobě, ale navíc jednoznačně posiluje lásku k tomuto sportu mezi stávajícími i novými fanoušky. Každý víkend přináší překvapení, přepisuje historii a je skvělou ukázkou toho, jak napínavá a nevyzpytatelná (a přesto skvěle řízená) může být moderna éra Formule 1.