Alpine ve Formuli 1: Tým rozporů a nevyužitých příležitostí
Alpine, historicky známý také jako Renault, nepatří mezi nejtradičnější velikány Formule 1, jakými jsou Ferrari nebo Mercedes, přesto však pravidelně vyvolává debaty mezi fanoušky i experty. Zatímco jedni obdivují jeho technickou kreativitu a touhu soustavně vyzývat zavedené pořadí, druzí nechápou některá strategická rozhodnutí a promarněné šance, jimiž se tým často pyšní spíše v negativním slova smyslu. V posledních sezónách je Alpine paradoxně jedním z nejdiskutovanějších týmů – někdy právem, někdy z frustrace.
V éře turbohybridních motorů byl Alpine/Renault často vnímán jako „nejlepší zbytku“ – ten, kdo vzadu sbírá body, ale jen zřídka ohrožuje elitu. Příležitostné pódium, jako vítězství Estebana Ocona v Maďarsku 2021, týmu sice přinesly slávu, ovšem dlouhodobá nekonzistentnost, spory v zákulisí i časté personální změny Alpine často brzdí. Právě na to poukazují experti: tým má sice potenciál i rozpočet na špičku, ale úspěch není nikdy dostatečně dlouhodobý.
Velkou bolestí Alpinu zůstává plánování a strategie. Tým si i přes přesuny technických špiček, jako byl Laurent Rossi nebo Otmar Szafnauer, stále nedokáže vytvořit soudržnou filozofii. Výsledkem jsou nejen promarněné šance, ale i ztráta talentů. Dokazují to například situace v době, kdy Alpine nechali odejít Oscara Piastriho, jednoho z největších talentů posledních let. Tento přešlap ostře kritizovali i odborníci, protože tým přišel o více než jen jezdce – ztratil i důvěru paddocku.

Alpine také bojuje s roztříštěností vedení a rozdílnými názory na směr, kterým by se měl tým ubírat. Francouzský národní charakter zde sice zaručuje určitou hrdost, ve Formuli 1 je ale často potřeba víc než jen patriotismus. Rozhodování bývá často ovlivněno tlakem mateřské firmy Renault a interními boji o vliv. Tato nejistota se promítla i do letošní sezóny, kdy tým zahájil ročník s dramaticky nekonkurenceschopným vozem. Přitom finance na vývoj měl – chyběly koncepce, odvaha i rozhodnost.
Fanoušci i odborníci si často kladou otázku: Je Alpine nejlepším mezi špatnými, nebo nejhorším mezi dobrými? Výsledky tomu napovídají; tým nikdy nepropadne úplně na dno, stále dokáže bodovat, přitom však nenaznačuje žádný trvalý vzestup. První polovina sezóny 2024 přinesla významné propady a dokonce i změny v sestavě jezdců, když Alpine znovu hledal cestu, jak se posunout kupředu.
Navzdory problémům ale nelze Alpinu upřít jedno – nikdy neztrácí vášeň pro závodění. Má pilota, jako je Pierre Gasly, který dokazuje své schopnosti i ve složitých podmínkách, tým stále přináší zajímavé inovace a ve vyhrocených závodech občas překvapí odvážnou strategií. Ale ve světě Formule 1, kde se úspěch i neúspěch počítají v tisícinách sekundy, si Alpine nemůže dovolit dál promarňovat příležitosti.
Dlouhodobý návrat mezi elitu bude vyžadovat více než jen francouzskou eleganci a štědrý rozpočet Renaultu. Potřebuje stabilitu ve vedení, správné rozhodnutí na trati i mimo ni, a hlavně trpělivost s vlastní cestou. Fanoušci budou dál doufat v obrat. Ale pokud Alpine nezmění směřování a nevyužije svůj potenciál, navždy zůstane zajímavým paradoxem královské motoristické série.