V uplynulých dnech si fanoušci Formule 1 znovu mohli užít napínavé závody na atraktivním městském okruhu v Baku. Lando Norris, jezdec týmu McLaren, byl po celý víkend pevným členem čelních pozic a jeho výkon v kvalifikaci i samotném závodě vzbuzoval velká očekávání. Někteří experti i fanoušci se následně domnívali, že Norris mohl dosáhnout lepšího výsledku, možná dokonce stát na pódiu. Mladý Brit však s tímto názorem nesouhlasí a celou situaci vidí zcela jinak.
Po závodě se Lando Norris zaměřil na reálné možnosti McLarenu a příčiny, proč na úzkých ulicích ázerbájdžánské metropole nebyl schopen se ještě více posunout vpřed. I když se na trať v Baku vrátila vylepšená verze monopostu, Norris byl už v průběhu víkendu realista. Hlavní problém spočíval v nedostatečné rychlosti na rovinkách, kde Norris i jeho týmový kolega Oscar Piastri zaostávali za konkurencí, zejména vozy s pohonnou jednotkou Mercedes a Ferrari.
Norris odpověděl na otázky několika novinářů ohledně „propásnuté příležitosti“, když si většina závodníků vybírala pneumatiky ke konci Safety Car fáze. Mnoho fanoušků si myslelo, že McLaren mohl zajet do boxů dříve a získat tak čas na trati, což by mohlo znamenat skok na třetí místo. Jezdec ale namítl, že strategie byla diktována kombinací faktoru štěstí a aktuální závodní situace, a že vůz prostě neměl výkon na překonání soupeřů na čele.
Je také důležité podívat se na širší kontext McLarenu v letošní sezóně. Přestože se v posledních závodech tým z Wokingu držel statečně v závěsu za nejlepšími, realitou je, že stále pracuje na optimalizaci balíčku pro různé typy okruhů. Norris několikrát zdůraznil, že v boji s Ferrari, Mercedesem či Aston Martinem často rozhodují maličkosti – zda například zasáhne Safety Car ve správný okamžik a jaký vliv mají zastávky v boxech na celkové pořadí.
Přes všechny spekulace Lando poukázal, že tým k sobě musí být upřímný. „Možná bychom mohli něco zkusit jinak, ale realita je taková, že jsme prostě nebyli rychlí. Můžete udělat rychlé strategické rozhodnutí, ale když nemáte vůz na vítězství, nestačí to. Důležité je, že jsme získali důležité body a dali se do boje s našimi opravdovými soupeři v konstruktérském šampionátu,“ prohlásil Norris v pozávodním rozhovoru.
Fanoušci jistě tuší, že čas McLarenu v letošní sezóně ještě přijde. Baku nebylo tím okruhem, kde by stáj reálně mohla pomýšlet na umístění na pódiu skrze „zázračnou“ strategii. Síla vozu a schopnost reagovat na podmínky tratě budou hrát klíčovou roli v následujících podnicích série. Nadcházející tratě by měly vozu papájové barvy více vyhovovat, a tak mají fanoušci důvod ke zdravému optimismu.
Zároveň lze ocenit výbornou práci mladého britského jezdce, který ukazuje závodní vyspělost a schopnost správně komunikovat s týmem. Spolupráce s taktiky stáje a konstruktéry bude určující v dalších krocích směrem k elitní světové špičce. V Baku Norris dokázal, že i bez výrazné šance na stupně vítězů lze získat cenné body a proměnit je v motivaci do zbytku sezóny.
McLaren se tedy sice v Ázerbájdžánu nedočkal senzačního výsledku, ale odhalené slabiny a strategické rozhodnutí nabízejí týmu do budoucna cenné poznatky. Pro všechny fanoušky Formule 1 je jasné, že bitva o přední pozice zdaleka není u konce, a McLaren je připraven se v ní znovu aktivně zapojit.