Lewis Hamilton prošel po nedávné Velké ceně Rakouska nepříjemným zvratem, když mu byla po závodě udělena časová penalizace, která ho připravila o pozici před Fernandem Alonsem. Toto rozhodnutí vyvolalo mezi fanoušky i odborníky další diskuzi o konzistenci rozhodnutí sportovních komisařů i samotném průběhu závodního víkendu na Red Bull Ringu. Hamilton tak opět zažil jeden z těch momentů, které v letošní sezóně zmařily jeho ambice vybojovat pro Mercedes výraznější body.
Během závodu Hamilton bojoval se svým vozem i soupeři, avšak incidenty na trati, zejména souboje při pokusu o předjetí, ho nakonec přivodily pod drobnohled traťových komisařů. Nejvíce diskutovaný okamžik přišel, když byl shledán viníkem kvůli opuštění tratě a získání výhody mimo její limity. Toto jednání je v posledních letech v F1 pod přísným dozorem, jelikož FIA se snaží zachovat „fair play“ a zároveň zajistit bezpečnost v ostrých soubojích kolo na kolo.
Týmy často na Red Bull Ringu kalkulují s rizikem penalizací za překročení traťových limitů, protože úzké bílé čáry a rozsáhlé únikové zóny svádí piloty k hledání každé desetiny sekundy. V Hamiltonově případě znamenala pětisekundová penalizace nejen přesun za Alonsa v konečném pořadí, ale i ztrátu několika potenciálně cenných bodů pro stáj Mercedes. Pro pilota, který je v boji o celkové body, může být každé takové rozhodnutí klíčovou ranou v průběhu šampionátu.
Fernando Alonso naopak těžil ze situace a dokázal i ve svém věku a s aktuálním technickým vybavením Aston Martinu držet krok s nejlepšími. Díky penalizaci pro Hamiltona si španělský matador připsal další cenné body, které mohou být rozhodující ve střední části sezóny. Alonso je pro fanoušky synonymem trpělivosti, zkušenosti a tvrdé závodní morálky, což znovu potvrdil i v tomto případě. Je radost sledovat, jak dokáže využít každou chybu soupeřů a dostat maximum z každé příležitosti.
Rozhodnutí sportovních komisařů ohledně časových penalizací patří mezi nejméně populární aspekty formule 1, přesto jsou jejich zásahy nezbytné pro zachování bezpečnosti a férovosti závodu. V Rakousku komisaři rozhodovali pod tlakem, protože incidentů ohledně traťových limitů bylo více a konzistence jejich posuzování je často diskutovaná nejen mezi týmy, ale i piloty samotnými. Mercedes v tomto případě podal své vysvětlení, avšak rozhodnutí již ovlivnit nemohl a Hamilton musel přijmout ztrátu pozice.
Pohled na současnou situaci v týmu Mercedes ukazuje, že navzdory zlepšující se formě a postupnému vývoji monopostu zůstává výkonnostní propast mezi tímto týmem a špičkou v podobě Red Bullu či McLarenu stále markantní. Hamiltonovu frustraci ještě prohlubuje fakt, že podobných penalizací bylo v posledních letošních závodech více, což komplikuje boj o nejlepší příčky v konstruktérském i jezdeckém pořadí.
Nadcházející závody navíc přinášejí pro Mercedes i Hamiltona další výzvy, kde bude zapotřebí nejen rychlosti, ale především preciznosti v dodržování traťových limitů a minimalizace chyb. Fanoušci mohou očekávat, že šampion sedminásobný šampion bude nadále bojovat s maximálním nasazením a nenechá si vzít příležitost opět zaútočit na přední příčky. Ať už vyústění závodů v Rakousku a dalších evropských okruzích přinese cokoliv, jedna věc je jistá – souboje na trati, emoce i taktické hrátky kolem penalizací budou letošní sezónu dál dělat nezapomenutelnou.