Pneumatiky v závodech Formule 1 hrají klíčovou roli v úspěchu týmů i jezdců a volba směsí pro konkrétní víkend je často výsledkem důmyslné strategie a precizní práce inženýrů. Příští ročník Velké ceny Spojených států, která se odehraje na okruhu Circuit of The Americas (COTA) v Austinu, nebude výjimkou. Je téměř zřejmé, že právě volba pneumatik a jejich opotřebení mohou být rozhodujícími faktory v boji o vítězství.
Pro závod v Austinu budou mít týmy k dispozici střední škálu pneumatik od italského výrobce Pirelli – konkrétně směsi C2, C3 a C4. Zvolená kombinace byla vybrána na základě rozsáhlých dat a analýz předešlých ročníků, které ukázaly, že povrch a charakteristika trati na COTA kladou na pneumatiky mimořádné nároky. Zatáčky vysokou rychlostí, několik silných brzdných zón a ikonické stoupání do první zatáčky znamenají, že opotřebení pneumatik je zde vždy jedním z klíčových aspektů.
Strategie týmu bude opět zásadní – zejména při volbě mezi dvěma a třemi zastávkami v boxech. Směs C2 (tvrdá) nabídne výdrž, ale na úkor rychlosti; C3 (střední) se nejspíš stane volbou číslo jedna pro většinu závodu; C4 (měkká) pak přinese maximum přilnavosti zejména v kvalifikaci, ale v závodě vydrží jen krátké stinty. Inženýři budou muset brát v úvahu nejen charakteristiky pneumatik, ale i vývoj teplot v Texasu, které bývají značně proměnlivé.
V posledních letech jsme byli svědky toho, jak se na okruhu v Austinu strategie stala klíčovou nejen při samotném závodě, ale již během pátečních a sobotních tréninků. Zejména nové generace monopostů ukázaly, jak moc se změnily nároky na pneumatiky. Pirelli v roce 2025 implementuje některé další technologické změny v konstrukci pneumatik, což má vést k ještě větší bezpečnosti a předvídatelnosti v extrémních podmínkách, které jsou pro americkou trať specifické.
Závod ve Spojených státech je pro mnoho týmů nejen prestižní záležitostí, ale i důležitou příležitostí pro vývoj nových strategií. Pozorovatelé očekávají, že Mercedes, Red Bull i Ferrari budou experimentovat s rozdílnými přístupy k opotřebení pneumatik, zatímco střed pole bude hledat každý detail, který by mohl přinést překvapivý výsledek. Loni jsme viděli, jak rapidně proměnlivé podmínky ovlivnily volbu strategie a je jasné, že i letos budou pneumatiky jedním z hlavních témat.
Fanoušci F1 se v Austinu mohou těšit na vypjatý boj nejen na trati, ale také v zákulisí pitlane. Schopnost předvídat chování pneumatik, přesně analyzovat degradaci během každého stintu a chytře reagovat na případné výjezdy safety caru budou rozhodující. S ohledem na to, že americká trať je jednou z nejmodernějších a zároveň nejvíce vyzývavých v kalendáři, zůstává otázkou, který z týmů zužitkuje dostupné směsi nejlépe.
Letos budou mít jezdci celkem třináct sad suchých pneumatik rozdělených mezi zmíněné tři směsi, a k tomu tradičně přibudou i sady pro případ deště – intermediální a full wet pneumatiky. To poskytuje široký manévrovací prostor nejen při tvorbě strategie na samotný závod, ale už i v kvalifikačním sprintu a během tréninkových jízd. Každá sada navíc znamená další příležitost ke zkoušení neotřelých taktických variant.
Shrneme-li to, pneumatiky pro Grand Prix USA v Austinu 2025 budou hrát opět roli nepsaného hrdiny víkendu. Volba správné směsi i zvládání opotřebení mohou být rozhodující v souboji nejen o vítězství v závodě, ale i o důležité body v boji o mistrovský titul. Ať už fandíte komukoliv, právě na této trati je důvod sledovat každý detail – a pro strategické mozky mezi fanoušky to bude další z napínavých texaských duelů.