V uplynulém týdnu se v paddocku Formule 1 rozvířila diskuse, která ukazuje, jak složitý a citlivý může být svět týmových strategií a týmových příkazů mezi dvěma špičkovými jezdci jednoho týmu. McLaren čelil otázkám ohledně srovnání situace z nadcházející Velké ceny Itálie 2025 s nedávnou situací v Maďarsku 2024, kdy došlo na jasnou týmovou režii mezi Lando Norrisem a Oscarem Piastrim. McLaren přirovnal nadcházející scénář v Monze k tomu, co už zažil v Maďarsku, aby objasnil svůj pohled na týmové rozkazy a prioritu strategie.
Na Hungaroringu byl McLaren postaven před situaci, kdy rychlejší Norris uháněl za soupeři a Piastri měl za úkol jej pustit před sebe. Šéf týmu Andrea Stella rychle objasnil záměry týmu, když porovnal tuto situaci s hypotetickou budoucností na okruhu v Itálii, kde by se mohli ocitnout v podobném dilematu. Toto srovnání vyvolalo vlnu diskuzí mezi fanoušky i odbornou veřejností, kteří si kladli otázku, zda jsou tyto situace opravdu natolik podobné a zda je férové je takto srovnávat.
Vstupme do světa týmové taktiky ve Formuli 1, kde každý detail, každý pokyn a každá vteřina rozhodují o výsledku. Zatímco v Maďarsku byli oba jezdci McLarenu v těsné bitvě, těžko srovnat s potenciální situací v Itálii za rok. Maďarský závod byl o chytré týmové režii s jasnějším výsledkem, zatímco v Monze by se vzhledem k povaze okruhu a různým strategiím i okolnostem, mohla situace vyvíjet zcela odlišně.

Andrea Stella dále zdůraznil, že McLaren se vždy snaží o férový přístup ke svým jezdcům i v případě, že jeden z nich dostane příkaz k výměně pořadí. Z pohledu týmového vedení jsou klíčová dvě kritéria – aktuální rychlost na trati a perspektiva týmu v daný moment. Pokud například Norris jasně prokazuje vyšší rychlost a ohrožuje soupeře před sebou, tým má právo zvolit strategii nejvyššího zisku bodů. Argumentace s Italy podle něj měla jen ilustrovat, že podobných scénářů se do budoucna nemusíme bát – vždy budou řešeny se stejnou pečlivostí a profesionalitou.
Přesto je třeba uznat, že každý okruh má svá specifika. Hungaroring je trať s minimem příležitostí k předjíždění, zatímco v Monze je klíčová rychlost na rovinkách a chuť riskovat. To znamená, že uplatnění týmových příkazů v Monze může mít pro oba piloty naprosto jiné důsledky než v Maďarsku. Fanoušci samozřejmě pamatují spektakulární chvíle z minulosti, kdy se týmové příkazy staly středem kontroverzí – vzpomeňme jen na Ferrari a nechvalně známé “Fernando is faster than you”.
Dnešní Formule 1 je v tomto ohledu transparentnější. Pomáhá i zavedení pravidelného vysvětlování interní komunikace a otevřenost týmových šéfů k médiím. Stella si plně uvědomuje, jak důležitá je podpora fanoušků, a také oceňuje, když jeho jezdci vzájemně respektují rozhodnutí týmu. “Nakonec naším cílem není upřednostnit jednoho pilota, ale maximalizovat šanci na vítězství a týmovou radost,” říká Stella.
Vypadá to tedy, že McLaren je připraven čelit budoucím výzvám se stejnou dávkou diplomacie, rozvahy i rychlosti, jaká je pro tento tým léta charakteristická. Pro fanoušky je to skvělá zpráva – těžká rozhodnutí na strategické úrovni nás čekají i v dalších sezónách a právě McLaren může být častým středobodem těch nejnapínavějších příběhů moderní Formule 1.