Sezóna 2026 přinese do světa Formule 1 zásadní změny. Nové technické regulace, zaměřené na efektivnější vozy, větší podíl elektrického pohonu a přepracovanou aerodynamiku, vyvolávají otázky ohledně budoucnosti předjíždění, tak důležitého prvku závodění. Williamsův šéf James Vowles patří mezi ty, kteří analyzují, jak se bude závodní strategie i samotná akce na trati v následujících letech měnit.
Očekává se, že nové hybridní pohonné jednotky s výrazně větším podílem elektrické síly (50 % generovaného výkonu) ovlivní nejen rychlost na rovinkách, ale především přístup k taktickému využití energie. Aktuálně se elektrická energie využívá především v útoku, tedy při předjíždění, nebo defenzivě při bránění pozice. Očekávaná změna v rozložení výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotorem však zasáhne i oblast managementu energie během závodu.
Příznivci Formule 1 dobře vědí, že předjíždění je sice druh vizuálního spektáklu, ale také vrcholem komplexní strategie. Pokud budou mít jezdci v roce 2026 více příležitostí využít maximální elektrický výkon, mohou se závody stát dynamičtějšími. Nebo naopak – pokud bude dobíjení baterií obtížnější, může dojít k „energetickým šachům“, kdy budou jezdci čekat na optimální moment k útoku, případně budou svoji energii opatrně spravovat na delší úseky závodu.
Klíčovým prvkem bude nový aerodynamický koncept, který pořadatelé představili pod heslem „koncepce agility“. Nové vozy by měly mít aktivní aerodynamické prvky, které pilotům umožní přepínat mezi větší přítlakem v zatáčkách a nižším odporem na rovinkách. Tento přístup má dvě stránky mince: Na jednu stranu může nabídnout více příležitostí pro zároveň efektivní jízdu v zatáčkách i efektivní útok na rovinkách, na druhou stranu bude záležet také na tom, jak FIA nastaví nové pravidlo pro DRS a další asistence pro předjíždění.
James Vowles varuje, že pokud bude aktivní aerodynamika automatizovaná a nebude záviset na dovednostech pilota, může dojít ke zhoršení „útočného okna“. Jinými slovy: Když budou mít jezdci příliš usnadněnou práci ve vzduchové kapse za soupeřem a systém jim bude automaticky přizpůsobovat aerodynamiku, předjíždění se může stát příliš snadné… nebo naopak, pokud budou nová pravidla příliš restriktivní, počet předjetí může klesnout a závody se stanou statičtějšími.
Z pohledu fanouška bude velmi zajímavé sledovat, jak se celý grid vypořádá s novou rovnováhou elektrické a spalovací síly. Nebude to jen o technologii – zásadní roli bude hrát i strategie pilotů a týmů ohledně nasazení a rekuperace energie během závodu. Zlepší se duely v posledních kolech? Bude více strategických bitev o management baterií a ERS? Tyto otázky dnes nemají jasnou odpověď, ale už teď je jasné, že rok 2026 přinese závodění v F1 úplně novou dimenzi.
Nelze nezmínit, že cílem těchto změn je také větší diverzita vítězů a pokrok v cestě k udržitelnosti. Výrobci pohonných jednotek budou těžit z inovativní technologie i příležitosti k většímu zapojení elektromobility. Pro piloty ale tato změna znamená zcela nové výzvy, které prověří jejich schopnost adaptace, strategického myšlení a rychlost reakce na nové situace na trati.
Jisté je jedno: Nové vozy a pravidla roku 2026 přinesou fanouškům Formule 1 spoustu nových diskuzí, analytických rozborů a bezesporu i napínavých okamžiků na trati. Připravte se na sezónu, která vstoupí do historie!