Bitva o titul mistra světa Formule 1 z roku 2008 se po více než patnácti letech přesouvá z okruhů na soudní síně. Felipe Massa, tehdy jezdec týmu Ferrari, se rozhodl postavit za svou pravdu a zahájil právní kroky u britského Nejvyššího soudu ve snaze změnit historii, která dlouhodobě rozděluje fanoušky F1. Podle dostupných informací Massa argumentuje, že byl tehdy o titul připraven kvůli kontroverznímu průběhu Velké ceny Singapuru, kterou ovlivnila aféra známá jako „Crashgate“.
V roce 2008 prožil Massa jednu z nejdramatičtějších a emocionálně nejnáročnějších sezon nejen ve své kariéře, ale i v historii F1. Po strhujícím souboji s Lewisem Hamiltonem prohrál titul o pouhý jediný bod. Zásadní moment sezony přišel v Singapuru, kdy jezdec Renaultu Nelson Piquet Jr. úmyslně havaroval a vyvolal safety car, což strategiím týmů zásadně zamíchalo karty. Massa, který vedl závod, kvůli incidentu o vedení přišel a nakonec nebodoval, zatímco Hamilton dojel třetí a získal cenné body v boji o titul.
Od té doby se vedly dlouhé diskuse o spravedlnosti tohoto závodu, zejména když vyšlo najevo, že Piquetova nehoda byla výsledkem týmového příkazu, údajně pro zajištění vítězství pro Fernanda Alonsa. FIA i vedení F1 však tehdy výsledky singapurské Grand Prix nezměnily s odůvodněním, že jakékoliv protesty byly vzneseny po uplynutí příslušných lhůt. Massa v současnosti tvrdí, že tehdejší vedení F1 a FIA jednalo na úkor sportovní integrity a tím mu znemožnilo získat svůj jediný titul mistra světa.
Zahájení soudního procesu ve Spojeném království rezonuje napříč světem motorsportu, neboť se jedná o bezprecedentní pokus zpětně změnit výsledky jedné z nejikoničtějších sezon Formule 1. Massa i jeho právní tým požadují nejen oficiální uznání, že byl o titul neoprávněně připraven, ale případně i náhradu škody – hovoří se až o desítkách milionů liber, které měl Brazilský jezdec s titulem spojeny například ze sponzoringu, image či výher.
Zásadní otázkou bude, jak se britský soud postaví ke starým pravidlům FIA, která jasně určovala jisté časové limity na protesty a změny výsledků. Právníci Massy argumentují tím, že tehdejší vedení vědomě zatajilo závažné informace a že až po letech vyšlo najevo, co se skutečně v Singapuru odehrálo. Celý proces by tak mohl otevřít Pandořinu skříňku nejen v rámci F1, ale i dalších motoristických šampionátů, pokud by soud uznal, že justice může zpětně ovlivnit historické sportovní výsledky.
Fanoušci královny motorsportu se tak po letech dočkali skutečného dramatu i mimo samotné závodní tratě. Massa mezitím nadále tvrdí, že jeho boj není motivován jen osobními emocemi, ale také snahou očistit jméno a hodnoty celého sportu. Není bez zajímavosti, že jeho postup podpořilo i několik bývalých šampionů F1 a některým odborníkům dává smysl z hlediska transparentnosti a odpovědnosti vedení sportu za chyby, i když šance na zásadní změnu titulu zůstává zatím spíš teoretická.
Pokud by soud rozhodl ve prospěch Massy, otevřel by tím cestu i dalším jezdcům a týmům, kteří se v minulosti cítili poškozeni nečestným jednáním konkurence či chybami vedení. Aktuálně je však hlavním cílem Massy a jeho týmu především rozvířit diskusi o etice a férovosti ve Formuli 1. Svět motorsportu je tak opět na chvíli víc než kdy dřív v centru pozornosti nejen závodníků a špičkových inženýrů, ale i právních expertů a fanoušků, kteří touží po spravedlivém rozhodnutí – ať už bude jakékoliv.