Po několika měsících očekávání a technologických diskuzí se Pirelli, jediný dodavatel pneumatik pro Formuli 1, rozhodnul učinit důležité rozhodnutí ohledně budoucnosti svých směsí. Pirelli potvrzuje, že již nebude pokračovat s extrémně měkkou směsí C6, na které pracoval během posledních dvou let, a místo toho zařazuje své úsilí k vývoji efektivnějších a odolnějších pneumatik, především s ohledem na plánované změny v předpisech pro rok 2026.
Téměř od začátku současné převahy hybridní éry bylo jasné, že vývoj pneumatiky je stejně důležitý jako výběr pohonné jednotky. Nová generace monopostů, která se na trať vydá v roce 2026, přinese nejen radikální změny v aerodynamice a konstrukci vozů, ale hlavně tlak na větší efektivitu, nižší váhu a sníženou spotřebu energie. Tato transformace promění rovněž filozofii navrhování pneumatik, což uznává i samotné Pirelli.
Během několika posledních měsíců italský výrobce testoval s různými týmy kompletní spektrum směsí, včetně nové C6 – extrémně měkké směsi navržené pro tratě s minimální úrovní degradace, jako je Monako. Avšak, výsledek těchto testů Pirelli nepřesvědčil, protože rozdíl v výkonu mezi C5 a C6 nebyl tak výrazný, jak se očekávalo, a C6 měla výrazně kratší životnost bez výrazné přidané hodnoty.
„Snažili jsme se připravit šestou směs pro případy, kdy jsou vozy, trať nebo asfalt natolik specifické, že by extrémně měkká pneumatika mohla poskytnout atraktivnější strategickou variabilitu,“ vysvětlil Mario Isola, šéf motorsportu Pirelli. „Ale na základě zpětné vazby od jezdců a týmů jsme zjistili, že C5 splňuje požadavky na extrémně měkkou směs lépe, než se zdálo. Rozdíl mezi C5 a C6 byl v reálném provozu téměř neznatelný, pouze s větší degradací.“
Aktuálně má tedy Pirelli v nabídce pět suchých směsí, od tvrdé C0 po měkkou C5, což statisticky dává týmům dostatek možností k úpravě strategií podle různých charakterů tratí a počasí. Vývoj tak není o extrémech, spíš o stabilitě, konzistenci a strategické hloubce pro týmy během každého závodního víkendu. Důležitější nyní budou testy v druhé polovině sezóny, kde Pirelli očekává teplotní extrémy, například v Kataru, Bahrajnu či španělské Valencii.
Zásadní změnou, která Formuli 1 čeká v roce 2026, však bude přechod na výrazně menší a užší pneumatiky (18 palců → 16 palců). Cílem je snížit hmotnost o několik kilogramů na vůz, což přispěje energetické efektivitě celého šampionátu. Zároveň Pirelli slibuje, že nové pneumatiky nabídnou širší pracovní okno a odolnost na delších stintů, což by mělo fanouškům přinést více strategií a nečekaných zvratů v závodech.
Můžeme tedy očekávat, že pneumatiky budou v dalších letech ještě zásadnější strategickou proměnnou než dosud. Pirelli pracuje v úzké spolupráci s FIA i týmy, aby nové směsi odpovídaly extrémně variabilní povaze F1 v éře po roce 2026. Vývoj zahrnuje laboratorní simulace, testování na zkušebních prototypových vozech i přímé hodnocení aktuálními jezdci.
Fanoušci se tak mohou těšit na zcela novou éru soutěživosti i nepředvídatelnosti, kde volba a správa pneumatik bude mít ještě větší váhu. Důležitým krokem vpřed bude i dostupnost dat pro veřejnost, protože Pirelli plánuje více otevřeně sdílet informace o vývoji, opotřebení a chování všech typů směsí. Tak s napětím očekávejme, jakým směrem se budou Formula 1 a její klíčový partner na poli pneumatik v dalších dvou letech ubírat.