Šok! Proč McLaren nezopakoval dominanci v Singapuru 2024?

Šok! Proč McLaren nezopakoval dominanci v Singapuru 2024?

Tým FansBRANDS® |

Sezóna Formule 1 běží v plných obrátkách a každý závod přináší nejen nové výsledky, ale i nečekaná překvapení. McLaren, tým s bohatou historií a nově obnoveným duchem, překvapil fanoušky svým nedávným výkonem na Velké ceně Singapuru 2024. Přestože stáj v minulosti na tomto okruhu zářila, letošní ročník nabídl příběh o neuspokojených očekáváních, taktických chybách a extrémně těsných soubojích na trati.

V prvních trénincích a kvalifikaci se zdálo, že McLaren hodlá navázat na své loňské dominantní vystoupení. Lando Norris i Oscar Piastri projevovali solidní tempo a hledali možnosti, jak co nejlépe využít nového balíčku aerodynamických vylepšení. Předpovědi odborníků hovořily o šanci na pódiové umístění a možná i souboj o vítězství, ale nedělní závod ukázal, že Formule 1 umí být nevyzpytatelná.

Jedním z hlavních problémů britského týmu byl způsob, jakým nová vylepšení spolupracovala se specifickou charakteristikou městského okruhu Marina Bay. Vysoké teploty, kombinované s extrémně hrbolatým asfaltem a potřebou efektivního chlazení, otestovaly limity McLarenu MCL38. Zatímco konkurenti našli ideální nastavení a využili změn povrchu trati, McLaren bojoval s nedostatečnou trakicí při výjezdu ze zatáček a degradací pneumatik na dlouhých sprintech.

FansBRANDS - Formula 1 Shop

Navíc strategie v závodě nehrála týmu do karet. Inženýři vyhodnocovali riziko přechodu na tvrdší sadu pneumatik příliš konzervativně a to stálo tým cenné vteřiny během klíčových fází závodu. Norris a Piastri často uvízli v provozu, což maximálně ztížilo jakýkoliv pokus o undercut soupeřů. McLarenu tak ve srovnání s konkurenty Red Bull a Mercedes chyběla flexibilita a odvaha rychle reagovat na změny v závodním tempu.

Jedním z aspektů, který hrál v neprospěch týmové strategie, byl také zvýšený výskyt žlutých vlajek a virtuálních safety carů. Tyto incidenty rozbily přirozený rytmus závodu a znemožnily naskočit na ideální okno pro výměnu pneumatik. Ačkoliv Norrisovi se podařilo vytěžit ze zmatků maximum a skončil v bodovaném pořadí, jejich konkurence měla lepší načasování a mohla se těšit z vyššího zisku.

Zejména Lando Norris po závodě přiznal, že s aktuální konfigurací vozu se těžko hledal správný rytmus pro předjíždění a udržení konzistentního výkonu. Přestože měl v určitých pasážích stejnou rychlost jako auta před ním, jeho šance na útok komplikovala vyšší teplota a ztráta přilnavosti zejména na zadní nápravě. „Musíme lépe pochopit, proč nám auto v tomto prostředí neposkytlo maximum – máme na čem pracovat a věřím, že příště to bude lepší,“ prohlásil britský pilot po závodě.

Přestože se McLaren v Singapuru nedokázal přiblížit k vítězství, značnou devízou zůstává rapidní vývoj vozu, který je příslibem do dalších závodů. Výborný týmový duch a jasná komunikace mezi boxovou stěnou a jezdci dávají naději, že i přes tuto prohru se formace z Wokingu vrátí silnější. V paddocku nyní panuje jednoznačný cíl: lépe pochopit fungování balíku v různých podmínkách a rychle přenést získané poznatky na další tratě kalendáře.

Pro fanoušky F1 je to vzrušující období – McLaren má za sebou rozporuplný víkend, přesto je na vzestupu a lze očekávat další napínavé bitvy na trati. Svět Formule 1 stále dokazuje, že žádný tým nemá nic zaručeno, a sportovní drama pokračuje naplno. Už teď je jisté, že britští inženýři i piloti nevzdají boj o čelo šampionátu a budou chtít napravit singapurské zaváhání co nejdříve.