Po závodě Formule 1 v Kanadě jsme opět svědky fascinující debaty: měl Lando Norris skutečně potřebné tempo na to, aby přímo zpochybnil vítězství Maxe Verstappena? Pro McLaren i jejich britskou hvězdu šlo o mimořádně povedený víkend, ovšem okolnosti kolem strategie a proměnlivého počasí přinesly řadu zajímavých otázek pro všechny fanynky a fanoušky F1. Pokud rozklíčujeme data a závodní dynamiku, vyvstává obrázek, který je daleko komplexnější, než na první pohled působí.
Hamiltonův domácí tým Mercedes se navíc v Montrealu znovu vrátil do formy – o čemž svědčí nejen rychlost George Russella v kvalifikaci, ale také konzistentní tempo v závodě. Přesto boj o vítězství ovlivnila především variabilita počasí a správné načasování zastávek v boxech. Norris po startu klidně držel krok s Verstappenem a v první fázi závodu se dokonce dostal do vedení, když využil deštivých podmínek a šikovně šetřil své pneumatiky.
Právě moment, kdy Norris zůstal na trati nejdéle, zatímco jeho soupeři už přezuli na suché pneumatiky, se ukázal jako klíčový zlom celého závodu. Pokud by McLaren Norrisovi dovolil zajet do boxů právě v tom správném kole – možná bychom dnes psali o jiném vítězi. Verstappen ovšem znovu potvrdil, proč je trojnásobným mistrem světa, a jak je Red Bull připravený takticky improvizovat.
Závodní tempo Norrise ale nelze ignorovat. Ve snaze stáhnout ztrátu na Verstappena v druhé polovině závodu byl Norris pravidelně rychlejší než Red Bull pilota, a McLaren působil v některých sektorech Montrealského okruhu dokonce dominantněji – a to hlavně ve středních zatáčkách a při výjezdu na rovinky. Norris potvrdil, že McLaren postupnými upgrady vykročil správným směrem – konkurence byla schopna Verstappena nejen ohrožovat, ale také jej zdravě znervózňovat. Stačí si připomenout několik jeho drobných jezdeckých chyb v dešti, což nebývá u tak zkušeného pilota časté.
V neposlední řadě je třeba zmínit, jak zásadní roli hrála strategie závodu a schopnost rychle reagovat na měnící se dynamiku trati. Norrisova ztráta pozice vůči Verstappenovi rozhodla především situace u vjezdu safety caru – kde McLaren váhal a Norris zřejmě přišel o rozhodující náskok. Pokud by tým dokázal lépe zareagovat, Norris se mohl udržet ve vedení a boj o vítězství mohl být daleko dramatičtější až do samotného konce.
Setkání těchto tří týmů – Red Bull, McLaren i Mercedes – v přímém souboji přináší další důležitý signál: vývojová válka se letos naplno rozhořívá, a šampionát tak slibuje ještě větší napětí než v předchozích letech. V Montrealu jsme viděli, že ani dominance Red Bullu není nezlomná, pokud soupeři zvolí správnou strategii a zvládnou změny počasí. Pro fanoušky je to rozhodně příslib nevyzpytatelného a atraktivního léta plného soubojů na hraně možností týmových inženýrů i samotných pilotů.
Lando Norris zanechal v Kanadě nejenom stopu skvělého výkonu, ale hlavně jasný signál, že bitva na špici letošního ročníku Formule 1 může být mnohem otevřenější, než se zdálo ještě před pár týdny. Pokud McLaren udrží současné tempo technického pokroku, můžeme se těšit na skutečně napínavé závěrečné kapitoly této sezóny. Britský pilot je připraven konečně vystoupit ze stínu Verstappena a světového šampiona před sebou. Fanoušci Formule 1 určitě ocení další pokračování takto vyrovnané a nevyzpytatelné sezóny.