F1 šokuje: Povinné dvě zastávky v boxech už v roce 2026?

F1 šokuje: Povinné dvě zastávky v boxech už v roce 2026?

Tým FansBRANDS® |

V poslední době se v zákulisí Formule 1 začínají rozvíjet vášnivé debaty o inovacích, které by mohly výrazně ovlivnit strategii a atraktivitu závodů po roce 2026. Pirelli, hlavní dodavatel pneumatik pro elitní motorsport, otevřeně připouští, že je připraven naslouchat návrhům týkajícím se případného zavedení povinných dvou zastávek v boxech během každého závodu.

Jednou z klíčových motivací této myšlenky je zvýšení napětí a nepředvídatelnosti. Současný systém s povinnou jednou zastávkou často vede týmy k pečlivě vypočítané strategii, kde se většina závodníků drží podobného plánu. Pokud by však byla nařízena dvě povinná přezutí, přibylo by prostorů pro kreativitu i pro riskantní rozhodnutí pod tlakem aktuální situace na trati. Nejenže by se taktika týmů více lišila, významně by stoupla šance na dramatické zvraty, které diváci tolik milují.

Pirelli, jehož technické oddělení sleduje každý centimetr opotřebení pneumatik a řídí složitou logistiku vývoje směsí, se netají tím, že všechny návrhy vnímá s otevřenou myslí. Podle vedoucího motorsportu Maria Isoly není jejich úlohou určovat pravidla, ale vyhovět tomu, na čem se shodne vedení seriálu a samotné týmy. Odborníci v paddocku ovšem zdůrazňují, že pro atraktivní závody nestačí jen změnit pravidla, musí být také správně nastavena rovnováha mezi výdrží a výkonem pneumatik.

FansBRANDS - Největší Formule 1 obchod

Diskuze o povinných dvou pitstopech není v F1 novinkou. V minulosti se na stole již několikrát objevila, ale nikdy neprošla zkušebním obdobím. To se možná brzy změní – nové technické i sportovní regule chystané na sezonu 2026 jsou vhodnou příležitostí zkusit něco odvážnějšího, co by bylo možné analyzovat i z fanouškovského pohledu. Výzvou je zejména nalezení správné kombinace tvrdosti směsí, degradace a bezpečnosti. Navíc není tajemstvím, že někteří piloti – například šampioni známí tím, jak bravurně šetří pneumatiky – by museli změnit svůj styl závodění.

Co však tato změna přinese fanouškům? Především více variabilních strategií, více závodění na trati a méně tzv. "procesních" závodů, kde většina akce probíhá jen v boxech. Je pravděpodobné, že i současné supertýmy budou muset začít více riskovat, což dá šanci outsiderům. Pirelli již v současnosti monitoruje data z několika posledních sezón a spolupracuje s FIA i vedením F1 nad komplexním modelem, který by simuloval různé varianty zavedení nového pravidla – například v kombinaci s širší škálou strategií zahřívání, ochlazování či samotného výběru směsí během GP víkendu.

Objeví se i hlasy kritiků. Více povinných pitstopů může podle některých znamenat umělé prodlužování závodů či snížení důležitosti samotné jízdy na limitu. Jiní tvrdí, že právě tento krok by mohl osvěžit současný status quo, kde dominantní strategie často oslabuje možnost vidět překvapivé výsledky. Diskuze tedy pokračuje a o osudu pravidla se rozhodne během následujících měsíců společnými debatami vedení, týmů a pilotů.

Jedno je však jisté – Formule 1 nikdy nesmí usnout na vavřínech. Právě drobné i větší změny ve sportovních regulích jí dávají šmrnc a napínavost. Pokud by dorazilo pravidlo o dvou povinných pitstopech, čeká fanoušky možná největší strategická revoluce od zavedení hybridní éry. Atmosféra paddocku je elektrizující a všichni s napětím čekáme, jaký další krok F1 podnikne směrem k fandům, kteří si přejí víc akce na trati. Uchopme volant osudu a buďme připraveni na budoucnost, kde už žádný závod nebude předvídatelný do posledních kol!