Sezona Formule 1 je letos nesmírně vyrovnaná a téměř každý víkend přináší nové strategické dilema. Letošní závod v Rakousku ukázal, že strategie mohou být stejně rozhodující jako rychlost monopostů. McLaren patří mezi týmy, které v posledních měsících významně zrychlily a dokážou pravidelně ohrozit i favority – zejména Red Bull Racing a Ferrari. V Rakousku jsme opět viděli, jak důležitý je každý detail v týmu střídajícího se úspěchu.
Výsledek britské stáje na Red Bull Ringu byl slibný, přesto se nabízí otázka: nemohli McLaren získat ještě lepší výsledek, pokud by zvolil odlišnou strategii? Klíčem k úspěchu totiž nebyla jen samotná rychlost Landa Norrise a Oscara Piastriho, ale také načasování zastávek v boxech a volba pneumatik na rozhodující fázi závodu. Pro fanoušky je fascinující sledovat, jak složitou šachovou partii týmy během GP hrají.
V letošním ročníku se navyšuje role pilotů, kteří dokáží být velmi šetrní k pneumatikám. Norris zvládl první stint na středně tvrdé sadě skvěle a dlouhou dobu byl schopný držet tempo s Verstappenem. Jenže právě okamžik první zastávky v boxech nastavil McLarenu nesnadnou situaci – rozhodnutí, kdy přejet na tvrdší směs, bylo zásadní. V ten samý moment byl Verstappen už na čerstvé sadě a začal ujíždět. McLaren riskoval a svou strategii přizpůsobil soupeřům, což se nakonec ukázalo jako rozhodující okamžik závodu.
U oscarové Piastriho se navíc ukázalo, nakolik je důležité mít čistou trať po výjezdu z boxů. Australan ztratil několik vteřin kvůli provozu na trati, což zhatilo jeho šance, navzdory vynikajícímu tempu. Pokud by měl možnost zastavit v optimálnější okamžik, a tým by byl odvážnější v taktice, výsledky mohly být ještě lepší. Pravdou zůstává, že týmy musí v dnešní Formuli 1 neustále balancovat mezi vlastními plány a reakcí na strategie soupeřů.
Z pohledu statistik je jasné, že McLaren udělal obrovský pokrok – loni by takto těsný souboj s Red Bullem byla jen zbožné přání. Norris už několikrát dokázal Verstappena potrápit a talentovaný Piastri také sklízí uznání. Přesto však drobné detaily v rozhodování a absence větší odvahy pramenící z analyzování dat a datových simulací často znamenají, jestli se slaví triumf, nebo „jen“ solidní výsledek.
Fanoušci si všímají, že McLaren je nyní opravdu ve hře o vítězství prakticky každý závodní víkend – to je výsledek systematické práce jak na vývoji monopostu, tak i v oblasti týmových strategií a zrychlené komunikace mezi boxy a piloty. Nesmiřitelné souboje s Ferrari, Mercedesem i Red Bullem dokazují, že boj o druhé a první místo není rozhodnut do posledního kola. Norrisovy souboje s Maxem Verstappenem jsou paralelou nedávných šampionických let, kdy se rozhodovalo v posledních zatáčkách závodu.
Závěr ze závodu v Rakousku je jasný: McLaren má ambice na vítězství a nynější sestava pilotů i inženýrského zázemí dává fanouškům britské stáje maximální důvod k optimismu. Pokud bude tým ještě odvážnější v rozhodování při klíčových momentech závodů, může se brzy dočkat vytouženého vítězství na úkor dominantního Red Bullu. A to je pro svět Formule 1 přesně to vzrušení, které všichni čekáme!