V posledních týdnech se paddock Formule 1 doslova otřásá spekulacemi ohledně budoucnosti Yukiho Tsunody, mladého japonského pilota stáje RB (dříve AlphaTauri). Zatímco na trati předvádí dynamické výkony a letos patří k největším překvapením, jeho pozice v rámci Red Bull programu směrem k aktuálnímu ročníku 2026 se dostala do stínu nečekaných otazníků. Proč špičkový jezdec s rostoucí popularitou nebyl Red Bullem zatím povýšen a vyhlídky na to zůstávají spíše v mlze?
Red Bull je známý svou nekompromisní strategii v rámci mladých talentů, přičemž cesta do hlavního týmu bývá často nemilosrdná. Tsunoda se přitom v RB jeví jako skutečný tahoun, je konzistentně rychlý, zlepšil své slabiny z minulých let a začal pravidelně bodovat. Jenže i přesto došlo k tomu, že při nedávných strategických rozhodováních a návrzích pro rok 2026 byl v hierarchii Red Bullu „upozaďován“ – a to i přes spekulace o případném odchodu Sergia Péreze nebo dokonce změně pozice Maxe Verstappena v návaznosti na napjatou firemní situaci.
V zákulisí se objevují informace o tom, že pro Red Bull je Tsunoda až příliš „spjatý“ s Hondou, která je dosud klíčovým technickým partnerem. Od sezóny 2026 ale Red Bull vsází na vývoj vlastních pohonných jednotek ve spolupráci s Fordem, zatímco Honda míří k Aston Martinu. Vedení týmu proto údajně bruslí mezi dvěma póly: využít Tsunodovu rychlost a loajalitu, nebo vsadit na vlastní program a sázku na jiné jezdce, kteří nejsou tak úzce spojení s konkurenční automobilkou.
Dalším faktorem je tzv. „drivers’ market“ – trh s jezdci, do něhož Red Bull neustále sleduje nové možnosti. Do hry může brzy vstoupit řada nových talentů, ať už z F2, nebo jiných sérií, což by Tsunodovu cestu značně komplikovalo. Mezi řádky lze vyčíst lehkou rezervovanost Christiana Hornera i Helmuta Marka, kteří Tsunodovi přisuzují velký potenciál, ale zároveň podtrhují „nutnost hledat strategické řešení do budoucna“.
Z hlediska sportovních fanoušků je situace sledována s velkým napětím. Tsunoda si u mnohých získal sympatie nejen výkony, ale i spontánním a neokázalým vystupováním. To však ne vždy odpovídá firemní strategii Red Bullu, který hraje šachy na několika úrovních – od PR po politické zájmy v rámci motorsportu. Staví tak před Tsunodu obtížnou výzvu: nejen jezdit nejrychlejší kola, ale obstát i v zákulisních přetahovaných výrobců motorů.
Nepolevující zájem Hondy o pokračování vlastní formule v F1 je dalším bodem, který Tsunodovu pozici ovlivňuje. Dá se očekávat, že japonský gigant bude stát o to, aby jejich jezdec byl v souladu s novou strategií – což může znamenat, že Tsunoda zakotví v týmu Aston Martin, pokud se neotevřou dveře u Red Bullu. Tím by ztratil možnost jezdit za tovární tým s ambicemi na titul, ovšem mohl by být tváří Hondy v novém projektu, což by slibovalo dlouhodobý růst.
Souboj mezi špičkovými talenty a firemní strategií není v F1 ničím novým, ale právě Tsunodův případ je ukázkou, jak komplexní jsou rozhodovací procesy na pozadí. Fanoušci doufají, že Tsunoda dostane příležitost v top týmu, a že tokonské dravé závodění ještě uvidíme ve špičkových vozech. Rok 2026 tak bude nejen technologickým mezníkem, ale i průlomovým okamžikem v kariéře japonské hvězdy.
Závěrem lze říci, že situace kolem Yukiho Tsunody odráží tvrdost světa Formule 1, kde špičkové výkony nestačí a rozhodují také zákulisní spojenectví, politické hry a technické směrování stájí. To jen zvyšuje atraktivitu aktuální sezóny, kde každý bod a každá tisková zpráva hrají klíčovou roli v šachové partii nejvyšší úrovně motorsportu.