Brazilská Grand Prix patří každoročně mezi nejnapínavější podniky kalendáře Formule 1. Rok co rok se na slavném okruhu Interlagos odehrávají napínavé dramatické souboje a strategické bitvy. Letos nebylo vůbec jinak – ačkoliv Red Bull a Max Verstappen zůstali favority, okolnosti závodu je nutily k důkladnému promýšlení každého kroku.
V úvodních kolech Verstappen nadále potvrzoval svou letošní dominanci a držel čelo startovního pole. Jenže průběh závodu rychle ukázal, že tentokrát vítězství rozhodně nepřijde zadarmo. Teploty asfaltu, proměnlivé strategie soupeřů a výkony pneumatik způsobily, že vedení Red Bullu zvažovalo nezvyklé kroky – mimo jiné i pozdní zastávku v boxech.
Fanoušci si kladli otázku, zda by právě tato finální zastávka nemohla být klíčem k celkovému triumfu v závodě. Strategové Red Bullu však jednoznačně přiznávají, že vítězství bylo tentokrát mimo jejich dosah. Podle šéfů stáje Pérezův i Verstappenův výkon sice nebyl špatný, Verstappen ale od prvních kol zažil o něco větší opotřebení pneumatik než jejich hlavní soupeři.
Týmová analýza strategic odhalila, že Verstappenův čas na jedno kolo stagnoval, zatímco Lewis Hamilton a zejména jezdci McLarenu dokázali držet ostré tempo delší dobu. To znamenalo, že Red Bull musel hledat alternativní přístup, jak získat strategickou výhodu v pozdějších fázích závodu.
Právě tehdy padlo rozhodnutí využít pozdní zastávku v boxech s nadějí na čerstvé pneumatiky, které by Verstappenovi mohly umožnit útočit v závěru. Nicméně zpětný pohled dat jasně ukázal, že i s touto strategií by Nizozemec na čelo nedosáhl. Deficit ve výkonu pneumatik a suverénnost rychlosti McLarenu, konkrétně Landyho Norrise, prakticky vylučovala možnost předjetí v posledních kolech.
Zajímavé je, že Red Bull během závodu dlouho nevěděl, zda bude třeba nasadit agresivní nebo defenzivní strategii. Vše se točilo kolem opotřebení pneumatik střední a měkké směsi. McLareny využily velmi efektivní práci s gumami, což Verstappenovi zkomplikovalo šance pokročit ještě dál. Okno pro případný "undercut" se také rychle uzavíralo, podle analytiků navíc Red Bull správně vyhodnotil, že riskantnější strategie mohla dokonce znamenat ztrátu místa na pódiu.
Fanoušci Red Bullu nicméně nemusí být smutní – Verstappen ukázal během víkendu opět výtečnou konzistenci a maximalizoval deficit, který tým měl vůči konkurenci. Šéf týmu Christian Horner si po závodě pochvaloval, že získané body do poháru konstruktérů jsou více než slušné, a tým odjíždí z Brazílie s důležitými poznatky pro další sezónu.
Závěr Grand Prix v Brazílii tak potvrdil, že ani Red Bull letos není neporazitelný, a že McLaren, Ferrari nebo Mercedes dokážou při správně zvolené strategii Verstappenovi pořádně zavařit. Pro fanoušky to znamená jediné – ani podle analytiků z paddocku nás v posledních závodech sezóny rozhodně nečekají nudné bitvy. Brazílie znovu ukázala, že ve Formuli 1 není nikdy nic předem rozhodnuto!