V mexickém městě, kde se každoročně koná jedno z nejbarvitějších zastavení seriálu Formule 1, se tentokrát ve středu dění ocitl Yuki Tsunoda, pilot týmu Visa Cash App RB. Japonský závodník přišel o téměř jisté body poté, co sám přiznal, že s neuváženým manévrem přišel o příležitost skórovat ve velké ceně, která měla tým opět přiblížit konkurenci v Poháru konstruktérů. Tento ambiciózní jezdec, který letos zaznamenal řadu slibných vystoupení, měl tentokrát vše ve svých rukou, ale nakonec opouštěl Autodromo Hermanos Rodriguez zklamaný.
Po složité kvalifikaci, ve které stáj sídlící v Faenze opět ukázala, že má potenciál bojovat o střed pole, se Tsunoda i jeho týmový kolega Daniel Ricciardo těšili na závodní neděli. Ricciardo, který startoval z velmi slibné pozice, dokázal opět prokázat své mistrovství a skončil na skvělém sedmém místě. Tsunoda okusil opačný pól emocí poté, co závod rozjel skvěle a po restartu po červené vlajce zkoušel ještě odvážnější strategii s měkčí specifikací pneumatik.
Na přímé konfrontaci s Lewisem Hamiltonem si Tsunoda nepočínal špatně a srdnatou jízdou se probojoval až k branám elitní desítky. Pak přišel moment, který poznamenal celý jeho závod. V souboji s osminásobným vítězem Velké ceny Mexika, Oscarem Piastrim z týmu McLaren, nasadil Tsunoda možná zbytečně riskantní pokus o předjetí, který však skončil vzájemným kontaktem a jeho propadem pořadím až na samotný chvost pole.
Po závodě byl Tsunoda hluboce zklamaný a v rozhovorech pro média byl až nebývale sebekritický. „Byl jsem netrpělivý,” uznal a dodal, že v danou chvíli si neuvědomil klíčovou hodnotu dvou bodů, které mohl získat nejen pro sebe, ale i pro svůj tým v těžké bitvě s týmy Williams a Haas v mistrovství světa konstruktérů. Rozčarování bylo znát i na tváři týmových inženýrů, kterým bylo jasné, že díky Tsunodově agresivní jízdě přišli o potřebné body v této těsné bitvě.
Na druhé straně garáže ale převládala radost. Daniel Ricciardo se prezentoval fantastickým výkonem a chvílemi se dokonce zdálo, že by mohl cílit výše nejen na body, ale i zaútočit na šesté místo. Jeho schopnost maximalizovat potenciál monopostu na náročné trati v nadmořské výšce přes 2000 metrů, kde je klíčová správná práce s pneumatikami a chladnokrevnost v soubojích, byla učebnicová. Ricciardo svými body zachránil víkend týmové dvojice a jasně ukázal, jak důležité je v moderní Formuli 1 kombinovat agresi s chladnou hlavou.
Tsunodova nehoda připomněla nejenom úskalí těžkých bojů ve středu pole, ale také fakt, že každý bod má v této fázi sezony cenu zlata. V duelu malých týmů rozhodují často právě takové “zahozené” body o budoucím rozpočtu a příležitostech investovat do vývoje monopostů pro další sezonu. Japonský jezdec i jeho inženýři vědí, že opatrnost a strategie nesmí stát stranou, což bylo ostatně tentokrát hlavním poučením.
Závon v Mexiku tedy zůstane v Tsunodově paměti jako promarněná příležitost – a připomínka toho, že šampionát není jen o rychlosti, ale také o taktickém umu a schopnosti udržet nervy na uzdě, zejména v kritických momentech. Fanoušci Formule 1 se tak mohli přesvědčit, že i v boji mimo přední příčky se odehrávají napínavé bitvy plné emocí, které často rozhodují o osudu týmů i jednotlivců.