Fernando Alonso patří mezi největší mistry aktuální generace Formule 1. Po svém návratu na špičku s týmem Aston Martin letos dokázal překvapit celý svět svými silnými výkony v prvních závodech sezóny. Nicméně kvalifikace na Velkou cenu Nizozemska v Zandvoortu přinesla pro Aston Martin a samotného Alonsa tvrdé vystřízlivění.
Tým ze Silverstonu zazářil na začátku sezóny a mnozí doufali, že se bude pravidelně držet mezi nejlepší trojicí. Ve Zandvoortu se však ukázala surová realita současného stavu – Red Bull a McLaren učinili během letní přestávky významné pokroky a španělský matador Alonso poznal, že bude muset bojovat mnohem tvrději než na jaře.
Ve velmi proměnlivých podmínkách kvalifikace, kdy trať několikrát oschla a pak znovu mokla, Alonso nakonec postoupil až do Q3, ovšem získal jen pátou startovní pozici. Sám poukazuje na to, že už ve volných trénincích nebyla rychlost taková, jakou Aston Martin potřeboval ke konkurenceschopnosti vůči rivalům. Dle jeho vlastních slov bylo klíčovým faktorem to, jak rychle se dokáže tým adaptovat na změny v podmínkách a jak využije potenciál vozu v limitních situacích.

Fernando Alonso, který je známý svou otevřeností a perfekcionismem, přiznal, že čekal náročnější druhou polovinu sezóny. Dle jeho názoru Aston Martin stále drží velmi solidní výchozí pozici v šampionátu, přestože konkurence zrychluje a vylepšení vlastního vozu nepřicházejí tak rychle, jak by si přál. "Očekávali jsme, že Red Bull bude těžko porazitelný, a realita je taková, že McLaren a Mercedes mají také perfektní tempo," řekl Alonso.
Podle zákulisních informací pracuje Aston Martin na několika vylepšeních, která by měla dorazit v následujících závodech. Sám Alonso však upozorňuje, že v současné F1 je klíčové správně načasovat úpravy a zároveň rychle vyhodnotit, která vylepšení se na trati osvědčí. „Celá střední část pole se za poslední týdny velice našponovala a každý tým teď hledá drobné výhody, které udělají rozdíl," vysvětluje dvojnásobný mistr světa.
Na okruhu v Zandvoortu často rozhoduje nejen rychlost, ale hlavně odvaha a zkušenosti pilota, což potvrdil Alonso svými průjezdy v krizových situacích. Přestože se mu nepodařilo dostat do první startovní řady, fandové Astonu Martin si odnášejí pozitivní zprávy – v závodním tempu vypadá AMR23 poměrně stabilně a očekává se, že během závodu bude mít Alonso příležitost k útokům na stupně vítězů.
Očekávání fanoušků jsou stále vysoká, a i když vláda Red Bullu s Verstappenem v čele se zdá neohrozitelná, právě zkušenosti pilotů jako Alonso mohou závody proměnit v dramatické podívané. Fernando už několikrát dokázal, že v závodě umí víc, než naznačuje jeho kvalifikace. S novými vylepšeními může Aston Martin ještě zamíchat kartami, a rozšířit tak okruh týmů, které bojují o pódium.
Za pozornost jistě stojí i pozoruhodná strategie týmu, který se v improvizovaných podmínkách dokáže spolehnout na pohotovost mechaniků a přesnost datového zázemí – což je v deštivém Zandvoortu často polovina úspěchu. Mnoho napoví už první kola závodu, kdy se ukáže, jak dobře Aston Martin dokáže zareagovat na rychle se měnící podmínky a jestli Alonso opět překvapí soupeře i fanoušky.
Závěrem lze říci, že YES, realita kýžených vítězství a pódii letos v září není pro Aston Martin jednoduchá, ale s pilotem, jakým je Fernando Alonso, tato stáj zůstává ve hře. Každý závod je novou šancí orientovat se v džungli inovací a týmové strategie. Milovníci Formule 1 se tak rozhodně mají na co těšit!