Déšť mění pravidla hry! Jak počasí převrátí GP Nizozemska?

Déšť mění pravidla hry! Jak počasí převrátí GP Nizozemska?

Tým FansBRANDS® |

Strategie a přesnost jsou v závodech Formule 1 klíčové, avšak při závodech na okruzích, jako je Zandvoort, se do hry často přidává ještě nevyzpytatelné počasí. Nizozemská Grand Prix není v tomto ohledu výjimkou, právě naopak – mořské proudy a otevřený pobřežní terén přinášejí nepředvídatelné přeháňky i silné větry, které narušují zažité strategie týmů a testují schopnosti všech jezdců až na maximum. Letos se očekává spíš mokrý závod, a proto se pojďme podívat, jak by déšť mohl zamíchat kartami nejen na startovním roštu, ale i v boxech a na strategické tabuli stájí.

Zandvoort je trať, kde je předjíždění velmi obtížné kvůli úzkému profilu a klikatým sekcím. Každý strategický tah je zde důležitější než kdekoliv jinde. Obzvlášť pokud přijde déšť, může být volba správných pneumatik a správného načasování pitstopu klíčem k úspěchu nebo katastrofě. Právě zde jsme v minulosti viděli rozhodující momenty, kdy týmy sáhly po intermediálních či mokrých sadách obutí o kolo dříve nebo později než soupeři – se všemi důsledky na pořadí závodu.

Déšť v Zandvoortu má navíc tu specifickou vlastnost, že se může na různých částech tratě objevit jinou intenzitou. Zatímco na cílové rovince může být pás suchého asfaltu, ve druhém sektoru už auta zápasí s aquaplaningem. Taková situace výrazně komplikuje práci stratégů, kteří musejí bleskově odhadnout nejen sílu srážek, ale i celkový vývoj počasí spolu s informacemi od jezdců.

FansBRANDS - F1 fan shop

Jedním ze zásadních faktorů bude volba mezi slicky a intermediály. Zatímco suché pneumatiky nabízejí na suché nebo jen lehce vlhké trati lepší výkon, intermediální (přechodné) pneumatiky začínají nahrávat závodníkům, když se na okruhu objeví více vody a vzniknou první kaluže. V extrémě mokrých podmínkách pak přichází na řadu pláště do deště. Správný odhad přechodu je velmi citlivý a často rozhoduje o vítězích a poražených.

Letos se očekává, že lídři, jako je domácí Max Verstappen, budou pod ještě větším tlakem. I nejrychlejší vůz zde může být zaskočen jedinou odvážnou strategií soupeřů, kteří mohou zariskovat s pitstopem třeba o jedno kolo dříve a získat tím klíčovou pozici na dráze. V minulých ročnících jsme tuto taktiku viděli například u Lewise Hamiltona nebo Charlese Leclerca, kteří právě díky riskantnímu přezutí dokázali poskočit o několik míst dopředu.

Na Zandvoortu je navíc nebezpečí safety caru nebo dokonce červené vlajky v případě silnějšího lijáku či nehody velmi vysoké. To vše přináší do závodu další vrstvu napětí a naprosto nečekané příležitosti pro týmy se skvělým smyslem pro načasování. Budeme-li svědky opakování thrilleru z minulých let, kde poslední kola rozhodovala především volba gum a reakce na aktuální stav trati?

Fanoušci letos mohou očekávat vzrušující podívanou. Pokud se spustí déšť, tradičně silní stratégové jako Red Bull nebo Mercedes budou muset opět prokázat své mistrovství, ovšem nikdy nesmíme podcenit ani outsidery, kteří v chaotických podmínkách umějí překvapit, jak ukázaly příklady z minulosti. Mokré závody často zamíchají pořadím ve prospěch jezdců s vyšší dávkou odvahy, skvělým citem pro trať nebo prostě jen trochou štěstí navíc.

Nizozemská Velká cena tak letos slibuje nejen bitvu o rychlost, ale také o správné čtení stop na obloze i na asfaltu. Uvidíme, kdo z týmů letos přečte déšť nejlépe. A pro nás, fanoušky, déšť přináší vždy „koření“ navíc – protože, jak všichni dobře víme, voda dělá šanci pro ty nejodvážnější.