Barvy na vozech Formule 1 vždy hrály důležitou roli nejen při rozpoznávání jednotlivých týmů, ale i při identifikaci jezdců na trati. S každou novou sezonou se design monopostů vyvíjí a s ním přichází i nejrůznější změny v barevnosti vozidel. Sezona 2024 ukázala, že zatraktivnění automobilů může mít i svou stinnou stránku: stále více fanoušků, ale dokonce i zkušených komentátorů má problém jednotlivé vozy od sebe jednoznačně rozlišit.
Důvod je prostý – aktuálně většina týmů dává přednost minimalistickému designu a odhaluje stále více karbonových částí kvůli snaze minimalizovat váhu. Spolu s tím mnoho vozů zůstává v tmavých tónech, a to zejména černé nebo tmavě šedé barvy. Konečným výsledkem je fakt, že například vozy Red Bull, Haas, Aston Martin, Williams a dokonce i RB (dříve AlphaTauri) mají na první pohled velmi podobné odstíny. Zvláště v televizních přenosech nebo za špatných světelných podmínek je pro diváky téměř nemožné rychle odlišit, který tým právě sledují.
Tento problém není pouze estetický. Identifikace vozu během rychlých záběrů je klíčová, aby diváci mohli sledovat boj v poli i jednotlivé strategie týmů. Pro sport, který se pyšní svou vizuální atraktivitou a detailní grafikou, je tato barevná monotónnost jednoznačným krokem zpět. Přitom historie F1 zná řadu období, kdy každému týmu náležely výrazné barvy: Ferrari červená, Mercedes stříbrná, Renault žlutá, Benetton modrozelená, Jordan zářivě žlutá. Dnes by však podobně zřetelné odlišení bylo opravdu přínosné.

Záplava tmavých vozů je zřejmě výsledkem dvou hlavních faktorů. Prvním je snaha snížit hmotnost, druhým pak často i konzervativnější přístup týmů či omezené možnosti kvůli sponzorům. Moderní F1 vyžaduje maximální efektivitu, a tak se každý gram počítá – i ten, který by přidala silnější vrstva barvy. To ovšem připravuje F1 o jednu z jejích největších předností: vizuální různorodost a jedinečný charakter každého týmu na první pohled.
Formule 1 je dnes sledována nejen tradičními fanoušky u televizních obrazovek, ale i novou generací diváků na sociálních sítích a různých digitálních platformách. Právě pro ně může být aktuální "šedivý" trend matoucí. I u špičkových grafických televizních přenosů se často stává, že se divák musí podívat na jmenovku nebo ikonku na obrazovce, aby skutečně věděl, který tým právě vidí. To snižuje nejen zážitek ze sledování, ale také propojení fanoušků s jejich oblíbeným týmem.
Řešení by mohlo být překvapivě jednoduché. FIA i samotné týmy by mohly zavést minimální standardy pro barevnou odlišnost a návrat k jasně rozlišitelným designům jednotlivých značek. Stačí se obrátit do historie a poučit se z éry, kdy stačila vteřina k tomu, aby byl každý monopost okamžitě identifikovatelný. Kromě toho by větší barevná rozmanitost mohla zaujmout nové sponzory a oživit marketingovou stránku celého šampionátu.
Pro fanoušky, kteří Formuli 1 sledují už desítky let, je současné trendem sice možno rozumět z inženýrského hlediska, ale srdce každého příznivce motorsportu přece jen víc potěší, když je startovní pole plné pestrých barev a nezaměnitelných emblémů. Pokud se F1 chce dál chlubit svým statusem největšího motoristického spektáklu, je nejvyšší čas barvy na vozy, a s nimi i jejich duši, vrátit zpět na trať!