Ve světě Formule 1 se intenzivně pracuje na přípravě nových pravidel pro sezonu 2026, které by měly zaručit férovější a přirozenější závodění na trati. Nejvyšší orgán světového motorsportu, FIA, se setkává s výzvou, jak nastavit technické a sportovní předpisy pro novou generaci vozů tak, aby eliminoval "nepřirozené" zásahy do výsledků závodů. Vývoj je v plném proudu a vášnivě diskutovaný mezi týmy i fanoušky Formule 1.
Mezi hlavní cíle FIA patří především zamezit situacím, které by vznikaly pouze kvůli provozním pravidlům nebo technickým limitům vozů a uměle měnily pořadí jezdců na trati. Jednou z nejproblematičtějších oblastí je úprava hybridních pohonných jednotek. Právě jejich správné nastavení a hospodaření s energiemi bylo v posledních letech několikrát předmětem sporů, zejména pokud šlo o strategické využívání různých režimů pohonu v kritických momentech závodů.
Stěžejní změnou roku 2026 bude zavedení nové generace motorů, které se více zaměří na elektrifikaci a udržitelná paliva. Právě tento krok však přináší nové výzvy – vozy totiž mohou mít větší možnost strategického ovlivňování rychlosti prostřednictvím elektrické síly, což by potenciálně mohlo vést k "umělým" soubojům a spekulativnímu taktizování nejen na konci rovinek nebo při předjížděcích manévrech.

FIA plánuje kromě samotného sledování výkonů pohonných jednotek také důsledněji monitorovat způsoby rekuperace energie a její distribuce v průběhu závodu. Experimentuje se s úpravami softwaru v řídících jednotkách, které by zabránily jezdci získat neúměrnou výhodu v konkrétních sektorech tratě pouze díky nastavení pohonné soustavy. Jedním z návrhů je například možnost povolit plný výkon elektrického pohonu pouze na předem omezených úsecích, čímž by se omezil vliv počítačové simulace a "hraní si" s energií během závodu.
Zajímavým faktem je, že týmy jako Red Bull Racing, Mercedes nebo Ferrari už nyní investují obrovské prostředky a čas do simulací a vývoje nastavení motorů, které by se v ideálním případě měly stát menší součástí výsledného úspěchu než tradiční jezdecké dovednosti nebo aerodynamika vozu. FIA proto úzce spolupracuje s odborníky z automobilového průmyslu i s technologickými partnery, aby nové předpisy nebyly jen omezující, ale motivovaly k inovacím v oblasti efektivity, bezpečnosti a udržitelnosti.
Fanoušci Formule 1 by podle zástupců FIA měli od roku 2026 čekat více přímých soubojů na trati a méně momentů, kdy je výsledek závodu ovlivněn “neviditelnými” procesy v útrobách vozu. Ambicí je, aby závody zůstaly napínavé, atraktivní a aby v nich v první řadě rozhodovalo jezdecké umění, nikoli nejdokonalejší softwarové algoritmy. K finálnímu schválení nové sady pravidel by mělo dojít v průběhu roku 2024, ale už nyní se rýsují jasné kontury budoucí podoby Formule 1.
Je jasné, že další éra královny motorsportu bude nejen technologicky fascinující, ale také férovější pro všechny zúčastněné. Nezbývá než se těšit, jak se podaří sladit moderní trendy s principem přirozeného závodění, které miluje každý fanoušek rychlých kol na světě.