Současná situace v týmu Alpine stále více poutá pozornost, zejména na pozadí srovnání s ostatními stájemi ve středu pole. Esteban Ocon nedávno překvapil svým vyjádřením, když zmínil, že Haas působí v roce 2024 zdravějším dojmem než právě Alpine. Přestože by se to mohlo na první pohled jevit jako troufalé tvrzení, hlubší pohled na vývoj obou týmů přináší zajímavé souvislosti a otázky. V tomto článku analyzujeme, proč se situace Alpine zhoršila a jaký potenciál má Haas v tomto formuli 1 ročníku.
Zatímco loni byl Alpine jasným tahounem středu pole a jeho cesta mířila vzhůru, v letošním roce se tým zmítá v problémech. Vedení zažilo drastické změny – odchody klíčových lidí jako Otmar Szafnauer a technických expertů, což negativně ovlivnilo jak atmosféru v garáži, tak samotný vývoj vozu. Výkonnost Alpine v prvních závodech byla značně pod očekáváním a vypadá to, že i nově nasazené vylepšení se příliš neprojevila.
Pro srovnání, Haas letos nezaznamenal žádné výrazné technické inovace, ale tým působí jako sehraný kolektiv a dokáže maximalizovat potenciál svého monopostu. Hlavní předností je zejména stabilita a pozitivní týmová kultura, což v úvodních závodech roku přineslo úspěchy v podobě trosek bodů, což je pro tým takové velikosti skvělý výsledek.

Esteban Ocon, který aktuálně v barvách Alpine působí, upozornil na skutečnost, že ačkoliv má tým větší rozpočet než Haas a zázemí poskytované mateřskou automobilkou Renault, jednotlivé složky Alpine nejsou sladěné. Komunikace mezi jednotlivými odděleními nefunguje na ideální úrovni a frustrace roste nejen na trati, ale i mezi zaměstnanci. Oconovy zkušenosti tak potvrzují, že v F1 nehraje největší roli jen technika a rozpočet, ale i týmový duch, transparentnost a jasná vize.
Haas naproti tomu navázal na pozitivní změny z konce loňské sezony a stabilizoval složení týmu. Přístup šéfa Günthera Steinera v minulých sezonách, kdy se nezbavoval lidí při prvních neúspěších a držel se kontinuity v sestavě, nese své ovoce. Nové vedení přineslo klid a tato jistota umožnila pilotům Kevinu Magnussenovi a Nicu Hülkenbergovi více se soustředit na samotné závodění a drobnými výsledky potvrzovat výkonnost vozu. Přestože Haas není kandidátem na stupně vítězů, pro tým o této velikosti je pravidelný boj o body velmi cenný a motivující pro budoucnost.
F1 historie zná mnoho případů, kdy finančně slabší týmy dokázaly překonat papírově silnější soupeře díky soudržnosti a kvalitnímu managementu. Letos se zdá, že Haas tuto lekci zvládl a Alpine by mohl z jejich přístupu načerpat inspiraci. Napínavý boj s konkurencí jako Williams, Sauber nebo RB tak bude v nejbližších měsících sledován nejen fanoušky, ale i samotnými managementy týmů.
Případ Alpine je školním příkladem toho, že v dnešní Formuli 1 nestačí pouze investovat peníze do technologií a infrastruktury, ale zároveň musí tým zvládnout udržet motivaci a důvěru mezi jednotlivými členy. Pokud Renault a Alpine nenajdou během sezony důvěryhodného lídra a jasně nastavený strategický směr, může se propad hlubším polem ještě prohloubit. Naopak Haas potvrzuje, že s menším rozpočtem, ale jasným systémem práce a stabilitou v týmu může přijít více než slušný výsledek. To je nakonec ta největší magie současné formule 1 – nevyzpytatelnost, bojovnost a týmový duch, které vítězí nad tabulkami rozpočtů.