Velká cena Ázerbájdžánu na okruhu v Baku je známá jako jedna z nejnevyzpytatelnějších zastávek v kalendáři Formule 1. První páteční volný trénink (FP1) letos potvrdil svou pověst, když nabídl dramatické momenty, technické výzvy i překvapivá jména na špičce výsledkové listiny. Lando Norris z McLarenu zajel nejrychlejší čas, těsně před kolegou Oscarem Piastrim a Charlesem Leclercem z Ferrari. Tento výsledek dodal další dávku vzrušení do už tak napjatého šampionátu.
McLaren předvedl skvělou formu, když jejich vozy obsadily první dvě příčky. Norris se dokázal vypořádat jak s technickými nástrahami úzkých ulic Baku, tak i s opakovaně přerušovaným tréninkem kvůli nehodám ostatních pilotů. Jeho australský týmový kolega Oscar Piastri ukázal, že adaptace na specifický okruh mu nedělá potíže, a těsně zaostal za Norrisem. Charles Leclerc demonstroval stabilitu Ferrari, které si i na zdejší komplikované trati drželo konkurenceschopný výkon.
Během FP1 nebyla nouze o dramatické chvilky. Hned v úvodních minutách trénink poznamenala žlutá vlajka kvůli kontaktu s bariérami, později následovala i červená kvůli nehodám, které ozdobily tradičně náročnou městskou trať. Právě tyto události podmínily, že týmy musely upravovat své plány a rychle se přizpůsobovat zkráceným a nevyzpytatelným podmínkám na trati.

Baku je známé svými dlouhými rovinkami i technickou částí s úzkými průjezdy kolem historických městských zdí, které často neodpouštějí ani drobné jezdecké chyby. V letošním FP1 ukázala trať svou náročnost především v pasážích mezi 7. a 15. zatáčkou. Opony pneumatik a bariéry byly v permanenci, což si vyžádalo několik restartů a krátkých přerušení. Mechanici týmů měli plné ruce práce a inženýři museli pečlivě analyzovat zkrácená data z tréninku před následnými kvalifikačními jízdami.
Za hlavními favority se seřadila více než očekávaná konkurence. Výkony týmů jako Aston Martin a Mercedes byly tentokrát spíše průměrné. Lewis Hamilton a Fernando Alonso se snažili najít optimální nastavení, ale stále se potýkali s nečekanými problémy podvozku i obtížemi s pneumatikami při nízkých teplotách asfaltu. Týmy si během tréninku testovaly i nové aerodynamické prvky, a to především s ohledem na typ zatažené ulice Baku, kde je důvodem širší nastavení nízké přítlačné síly.
Na konci tréninku se mnoho jezdců pokusilo využít krátkého okna bez přerušení k testování tempa na měkkých pneumatikách. Právě Norris, Piastri a Leclerc dokázali ve správnou chvíli zaletět svá kola bez rušivých vlivů a obsadili špičku výsledkové listiny. Slibný začátek pro McLaren a Ferrari potvrzuje, že letošní sezónu může čekat další nečekané rozuzlení.
Pro fanoušky Formule 1 znamená startovní listina z FP1 v Baku důležité vodítko – avšak skutečný obrázek o síle týmů bude jasnější až po kvalifikaci a samotném závodě, kde tradičně o pořadí rozhoduje nejen rychlost, ale i strategie, využití bezpečnostních vozů a schopnost pilotů vyvarovat se chyb v klíčových pasážích této unikátní městské tratě.
Již samotný páteční trénink ukázal, že letos nás v Ázerbájdžánu čeká napínavý závod plný překvapení. Týmy musí hned od začátku pečlivě vyvažovat agresivitu s chladnou hlavou a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám. Formule 1 v Baku nikdy nezklame a letošní ročník nebude výjimkou.