Šéf McLarenu šokuje: Nikdo by nezajel víc bodů než Norris!

Šéf McLarenu šokuje: Nikdo by nezajel víc bodů než Norris!

Tým FansBRANDS® |

Velká cena Ázerbájdžánu byla tento rok opět plná nečekaných zvratů, taktických bitev i slabších momentů některých týmů. McLaren patřil mezi stáje, které zde znovu bojovaly nejen s konkurencí, ale i s vlastním omezením monopostu. Šéf týmu Andrea Stella po závodě zaujal přímým komentářem: „Žádný jiný jezdec by v pozici Landa Norrise v Baku nezískal více bodů.“ Toto tvrzení je důkazem mj. toho, že britský pilot vytěžil z MCL60 opravdu maximum.

Celý víkend v Baku ukázal, jak extrémně důležitá je letos taktika zastávek i chytře zvolené zakroky v „sprintovém“ formátu. Lando Norris zvládl složitou strategii s jediným sebevědomím, když dokázal držet krok s vozidly, která měla na dlouhé rovince výrazně vyšší maximální rychlost. McLaren měl velký problém především ve vytrvalosti na rovinkách, kde tým ztrácel proti Red Bullu, Ferrari i Aston Martinu téměř nejvíce.

Je tedy na místě ocenit Landovu trpělivost a chytrost. V první části závodu se ocitl někdy doslova ve špatnou dobu na špatném místě. Například, během safety car fáze nemohl absolvovat výměnu pneumatik v optimálním momentu. I přes tento neideální vývoj zachoval klidnou hlavu, zvolil rozumný kompromis mezi útokem i obranou a v konečném výsledku přes to všechno dovezl auto na bohatě zaslouženém bodovaném umístění.

FansBRANDS

Při zpětném pohledu je zřejmé, že MCL60 pořád bojuje především s aerodynamikou a nastaveními pro tratě s dlouhými rovinkami. To je problém nejen pro samotného Norrise, ale také pro jeho týmového kolegu Oscara Piastriho. Oba piloti v Azerbajdžánu často museli hledat kreativní způsoby, jak kompenzovat ztráty na dlouhých úsecích; a právě v takových podmínkách vyplouvá na povrch skutečná závodnická kvalita.

Andrea Stella po závodě neváhal deklarovat, že Norris odvedl jednu z nejlepších možných jízd. Podle něj by za takových okolností ani ta největší jména – Fernando Alonso, Max Verstappen či Lewis Hamilton – nedokázala dovézt McLaren do cíle na výrazně lepším místě. Vyzdvihl také týmovou práci, která umožnila minimalizovat ztráty a vytěžit maximum z dostupných prostředků.

Fanoušci Formule 1 dobře vědí, že v moderní éře je výkon jezdce do jisté míry omezen strojem, který má k dispozici. V Baku letos McLaren rozhodně nebyl outsiderem, ale vzhledem ke specifickému rozložení trati nebylo možné očekávat zázraky. Lando Norris v tomto závodě ukázal trpělivost a chladnou hlavu, což jsou dnes klíčové atributy každého top pilota.

Z pohledu blížícího se evropského pokračování šampionátu se očekává, že McLaren nasadí vylepšení zejména v oblasti aerodynamiky a podlahy monopostu, což by mohlo znamenat ještě zajímavější měření sil v dalších velkých cenách. Pokud bude Lando Norris nadále podávat tak konzistentní a promyšlené výkony, může McLaren klidně začít vyhlížet útok i na vyšší příčky Poháru konstruktérů.

Pro fanoušky byla VC Ázerbájdžánu sice méně dramatická, pokud jde o boje na samotné špici, ale ukázala, jaké nuance a mistrovství jsou potřeba k tomu, aby i v ne zcela ideálních podmínkách mohl pilot dosáhnout na maximální výsledek. McLaren může být na svůj tým i britského mladíka opravdu hrdý.