Ferrari se během letošní sezóny Formule 1 opakovaně ocitá v centru pozornosti díky různorodým výkonům na jednotlivých okruzích. I v ázerbájdžánské Velké ceně se ukázala dichotomie mezi rychlostí kvalifikace a výkony v samotném závodě. Charles Leclerc opět potvrdil svou vynikající schopnost vytěžit z maximálního potenciálu svého monopostu jedno kolo, avšak ve střednědobém horizontu závodního tempa Ferrari stále za hlavními soupeři mírně zaostává.
Leclerc dokázal na městském okruhu v Baku vyhrát tři kvalifikace za sebou, čehož si všímá nejen tým samotný, ale i fanoušci po celém světě. Přestože vybojoval pole position také v letošním roce, v samotném závodě nebyl schopen dlouhodobě bránit svou pozici před Red Bullem. Překvapivě dokonce i Lewis Hamilton z Mercedesu zaznamenal, že mu tentokrát nebylo Ferrari tak vzdálené jako obvykle. Pro stáj z Maranella však byla dalším varováním zejména další ztráta rychlosti v závodě a nutnost rychleji reagovat na vývoj technologií v paddocku.
Charles Leclerc po závodě otevřeně přiznal, že pokud chce Ferrari bojovat o vítězství, musí najít řešení, jak zlepšit přilnavost vozu a účinněji pracovat s pneumatikami. "V kvalifikaci jsme silní, ale v závodě je to hlavně o managementu pneumatik a stabilitě zadní části vozu. Ztrácíme grip a přijdeme o pozici," analyzoval monacký pilot situaci. Tento trend, kdy Ferrari rychle ztrácí pozice vůči Red Bullu, se stává opakujícím se tématem letošní sezóny.
Lewis Hamilton komentoval, že Mercedes začíná dohánět Ferrari a že pokud stříbrné šípy najdou správné nastavení, bude bojovat s rudými vozy ještě tvrději. "Viděli jsme, že Ferrari v kvalifikaci stále dominuje, ale v závodě s nimi můžeme držet krok a úspěšně i předjíždět. Závodní tempo je jiná dimenze a v tom máme šanci," zmínil sedminásobný mistr světa novinářům po závodě v Baku.
Vedení Ferrari si uvědomuje složitost situace. Šéf týmu Frédéric Vasseur již naznačil, že nadcházející závody budou zlomovým bodem letošní sezóny a že Ferrari rozhodně nebude otálet s nasazením důležitých vylepšení na svůj vůz. Příští zastávky v Evropě, zejména například Grand Prix v Imole či Barceloně, ukážou, jestli se Ferrari podaří reálně zasáhnout do boje o vítězství, nebo Red Bull svou technickou převahu ještě více prohloubí.
Ferrari se aktuálně nachází v pozici, kdy má velmi silné kvalifikační zbraně, ale závodní strategie a dlouhodobá výdrž materiálu stále potřebují doladit. Fanoušci italské stáje mohou být pyšní na Leclercovy výkon, ale při představě dalšího ostřejšího boje o titul touží po komplexnějším zlepšení. Zajímavé bude sledovat, jak se Ferrari popasuje s výzvou nejen ze strany Red Bullu, ale i rychle dotírajícího Mercedesu nebo nadějných outsiderů.
Stávající situace navíc napovídá, že dynamika letošního šampionátu bude napínavá až do poslední části sezóny. Ferrari má před sebou jasnou cestu — zlepšit závodní tempo, lépe pracovat s degradací pneumatik a povýšit efektivitu týmu v klíčových momentech. Pro fanoušky F1 tak zůstává otázka otevřená: Podaří se rudým opravdu vystoupat zpět na vrchol, nebo jejich sezónu opět zastíní soupeři s chytřejší strategií a rychlejším vývojem?