Max Verstappen, trojnásobný mistr světa Formule 1, se tento víkend vydal na zcela novou závodní výzvu. Rozhodl se vyzkoušet své schopnosti v extrémně náročném prostředí jednoho z nejslavnějších okruhů světa – německém Nordschleife, známém také jako Zelené peklo. Během závodu série Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) usedl za volant auta třídy GT3. Tato premiéra znamenala velký zájem motorsportových fanoušků nejen v Německu, ale po celé Evropě.
Závodní debut Verstappena v GT3 je logickým krokem v jeho kariéře. Už dávno naznačoval, že by se v budoucnu rád pustil i do jiných disciplín motorsportu, a především Nürburgring ho fascinoval jako tradiční a nebezpečný okruh, kde se píší dějiny motorsportu. F1 piloti většinou nemívají mnoho času na podobné projekty, ale tentokrát Red Bull svůj klenot uvolnil – možná i proto, že jarní část šampionátu Formule 1 dává prostor vyzkoušet něco nového.
Pohled na Verstappenovy tréninkové časy i jeho celkový přístup v garáži ukázal, že se nejedná o žádnou PR akci. Max přistupoval k závodu s maximální profesionalitou, analyzoval telemetrii a pomáhal svým týmovým kolegům s nastavením vozu. GT3 vozy nejsou ani zdaleka tak agilní a rychlé jako monoposty F1, ale díky hmotnosti a charakteristice se chovají úplně jinak. Max se musel přizpůsobit například menší přilnavosti, absenci přetížení jako ve Formuli 1, a samozřejmě také rozdílnému chování během zatáčení na jednom z nejdelších a nejzáludnějších okruhů světa.
Diváci mohli sledovat Verstappenovu jízdu online prostřednictvím livestreamu, což ještě umocnilo atmosféru této události. Ti, kdo ho sledují už dlouhou dobu, se určitě zaměřili na jeho jízdní styl – tradičně velmi agresivní, ale zároveň precizní. Zkušenosti z Formule 1 mu v některých pasážích pomohly nacházet nové limity, ale bylo znát, že s respektem se nejprve učil číst specifické nástrahy slavné trati. Nürburgring totiž neodpouští chyby a řidiči zde musí být naprosto soustředění na každý metr trati. Jen málokterý moderní pilot F1 by se odvážil riskovat na takto zrádném místě.
Fanoušci mohli také nahlédnout do zákulisí Verstappenova působení v týmu. Nebývá zvykem vidět ho v jiné roli než jako hlavního tahouna Red Bullu ve Formuli 1. Tentokrát se musel spolehnout na týmového ducha a spolupráci s dalšími jezdci, protože v GT3 závodech je klíčová spolupráce při střídání a nastavení automobilu na co nejlepší kompromis. Právě tohle může být skvělým tréninkem pro budoucí účast na dlouhých vytrvalostních závodech, jako jsou legendární 24h Le Mans nebo dokonce samotný 24h Nürburgring.
Přestože šlo „jen“ o debut, Verstappen zaujal nejen rychlostí, ale i rychlou adaptací na nové prostředí. Mnozí odborníci se shodují, že pokud by chtěl, měl by do budoucna šanci bojovat o vítězství ve vytrvalostních závodech podobně jako například Fernando Alonso nebo Jenson Button, kteří po F1 úspěšně přesedlali na vytrvalostní tratě. A právě spojení čistého talentu s touhou učit se novým věcem může Verstappenovi zajistit bohatou kariéru i mimo Formuli 1.
Účast na Nordschleife zároveň opět zvýšila popularitu samotného šampionátu NLS a přilákala nové fanoušky, kteří jsou zvyklí sledovat spíše svět Formule 1. Závodní svět se mění a prolínání disciplín je tím, co momentálně žene motorsport dopředu. Pokud Red Bull dovolí svému jezdci i v budoucnu vyzkoušet podobné projekty, můžeme v příštích letech čekat ještě více překvapení. Pro fanoušky F1 je to vítaná změna – ukazuje totiž, že opravdová vášeň pro závodění nezná hranic.
Zdá se, že Verstappenova touha posouvat své limity i mimo kokpit F1 je nekonečná. Zda se někdy objeví v plně konkurenčním GT3 týmu na nejznámějších vytrvalostních závodech, zůstává otázkou, která vzbuzuje pořádnou dávku nadšení a očekávání nejen mezi jeho fanoušky, ale i mezi odborníky z řad motorsportu. Jedno však je jisté: Max opět ukázal, že patří mezi opravdové fenomény současné i budoucí závodní generace.