McLaren patří mezi nejikoničtější značky historie Formule 1, avšak v posledních letech se stávalo, že její výkony zaostávaly za očekáváním. Nicméně s nástupem Andrey Stelly do pozice šéfa týmu se obraz McLarenu začal dramaticky měnit. Nyní se tým řadí mezi dominantní síly F1 a jeho cesta je inspirací nejen pro vlastní fanoušky, ale i pro ostatní stáje v paddocku. Jak Stella a jeho tým dokázali otočit situaci a dát McLarenu novou tvář?
Andrea Stella, zkušený inženýr, převzal vedení týmu s vizí přivést zpět jeho ztracenou dynamiku. Základním kamenem jeho úspěchu se stala systematická restrukturalizace, která zahrnovala nejen ovládací management, ale i samotný vývoj monopostu. Stella se zaměřil na efektivnější komunikaci mezi jednotlivými odděleními, což vedlo k rychlejší implementaci inovací. Klíčovým faktorem bylo, že inženýři a jezdci měli teď mnohem větší prostor pro kreativitu i zpětnou vazbu.
Důležité bylo také to, že Stella od prvního dne tlačil na mladé talenty. Noví inženýři, kteří do McLarenu nastoupili v posledních dvou letech, přinesli svěží nápady–například inovativní aerodynamické koncepty, které výrazně přispěly ke zlepšení rychlosti monopostu. Tento progres se promítl nejen do kvalifikačních výsledků, ale především do samotných závodů, kde McLaren začal pravidelně bojovat o pódiová umístění.

Stella také pochopil, že klíčem k úspěchu je vyvážená dvojice pilotů. Lando Norris a Oscar Piastri vytvořili kombinaci zkušenosti a mladické dravosti. Norris je dlouhodobě považován za jednoho z nejtalentovanějších britských jezdců současnosti a pod Stellovým vedením konečně dostal odpovídající techniku pro boj na čele pole. Naopak Oscar Piastri zapůsobil svým rychlým přizpůsobením a stabilními výkony, čímž potvrdil, že najímání mladých jezdců je u McLarenu dlouhodobě sázka na jistotu.
Podstatnou část úspěchu představoval také zlepšený vývojový program. McLaren zahájil masivní investice do nového technologického centra a vylepšil simulační vybavení tak, aby co nejvíce odpovídalo podmínkám na trati. Toto rozhodnutí vedlo k radikálnímu zrychlení aktualizací monopostu a tým navíc prokázal mimořádnou flexibilitu při zavádění nových komponent. Výsledkem je, že na okruzích, které byly ještě loni slabinou, je McLaren letos jedním z nejrychlejších týmů.
Významnou devízou Andrey Stelly je schopnost zachovat týmového ducha i tváří v tvář tlaku. Tým je nyní mnohem více sjednocený, transparentní a jednotlivci mají větší odpovědnost za svá rozhodnutí. Tyto hodnoty McLaren dovedl v letošní sezóně k několika impozantním výsledkům, které katapultovaly tým z boje o střed pole mezi nejlepší v šampionátu.
Na co se ale můžeme od McLarenu těšit do budoucna? Odpověď je jasná: tým plánuje nadále agresivně inovovat, zaměřit se na detailní práci s daty a v neposlední řadě dále rozvíjet vztahy s talentovanými mladými jezdci. Dá se tak očekávat, že narušení dominance Red Bullu a Mercedesu je letos reálným scénářem – a oranžová bude opět barvou, která zamíchá kartami ve Formuli 1.